با علم نافع می تواند امور دنیوی و دینی مردم را بهبود بخشید

به گزارش سیناپرس، سعید پورعلی درگفت وگو باایرنا، افزود: دراندیشه ناب اسلامی، علم، علم آموزی و تحصیل آن به زمان، مکان، جنسیت و جغرافیا محدود نمی شود و برهمین اساس تمام مرزهایی که می تواند مانع علم آموزی شود در این اندیشه، مردود دانسته می شود.
وی ادامه داد: اعتقاد ایشان این بود که اگرعلم یک نهاد تولیدکننده باشد نه یک نهاد تقلیدی، می تواند مقدرات یک کشور را رقم بزند و درمسیر توسعه نقش بارز و برجسته ای ایفا کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: در اندیشه های امام راحل، علم آموزی در راستای حل مسائل و مشکلات کشور است و علم باید در مسیر و تحکیم وحدت در جهان اسلام، عزت مسلمین و سربلندی مسلمانان ایفای نقش کند.

مراکز دانشگاهی با علم نافع می توانند سرنوشت کشور را رقم بزنند
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: امام بلافاصله پس ازانقلاب اسلامی به یکی ازمراکز که توجه فراوان داشتند، مراکز دانشگاهی بود و ایشان تاکید فرمودند که این مراکز باید محلی برای تحصیل و تذهیب باشد تا بتواند مقدرات و سرنوشت کشور را با علم نافع رقم بزنند. براین اساس انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها شکل گرفت. 
وی اظهارکرد: انقلاب فرهنگی هم روایت سیاسی و هم روایت علمی و فرهنگی داشت و روایت فرهنگی و علمی آن بدین معنی بود که نظام آموزشی تقلیدی، نظام آموزشی ناقصی است.
پورعلی بیان کرد: نظام آموزشی اجتهادی و تولیدی باید در دانشگاه ها حاکم شود و به همین دلیل، شعار ما می توانیم را سرداد. این موضوع نمود بارز و برجسته ای است که اگر در یک جامعه ای فرایندهای علمی درست عمل کنند موضوع توسعه پایدار تحقق پیدا می کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: توجه اکید حضرت امام به دانشگاه ها بلافاصله پس از انقلاب، به این موضوع برمی گردد که ایشان برای نهاد علم، فوق العاده ارزش قائل و حساسیت فراوانی به آن داشتند.
وی گفت: توسعه از نظر امام راحل یک توسعه و پیشرفت همه جانبه در جنبه های دینی و دنیوی بود و هم به موضوعات تذهیب اخلاق و هم به موضوعات توانمندی ها و مهارت های علمی توجه جدی داشته است.
پورعلی افزود: مهمترین پیام حضرت امام به دانشجویان، دانش آموزان، استادان دانشگاه ها این بود که از تحصیل، تحقیق و پژوهش هیچگاه غافل نباشد و با تحقیق و پروهش می توان مسائل و مشکلات کشور را برطرف کرد و آن را در مسیر تعالی قرار داد.
پورعلی افزود: تاکید حضرت امام این بوده که باید جایگاه تعلیم و تحصیل علم چه در حوزه های دینی و چه در نهادهای جدید آموزشی، ارج گذاشته شود.
وی ادامه داد که دانا و عالم بودن، به انسان قدرت و توانایی می دهد و در اندیشه حضرت امام عزت، کرامت و منزلت انسان، با سطح دانایی، معرفت و علم آنها گره خورده است.
وی با اشاره به اینکه ما براساس اندیشه های حضرت امام می توانیم پارادایم جدید اسلامی به علم موجود دنیا هدیه کنیم، گفت: هرچند برای تحقق پارادایم اسلامی، راه بسیار طولانی و سختی را پیش داریم اما تلاش جدی در این زمینه صورت گرفته تا بتوانیم پارادایم علم اسلامی را محقق کنیم.

وی گفت : امام راحل برای علم نافع ارزش بسیار فراوانی قائل بودند و علم نافع را علمی می دانستند که بتواند دین و دنیای مردم را اصلاح و بهبود بخشد و برای تحقق آن، توصیه ها و تاکیدات صریح و قاطعی داشتند.
پورعلی بیان کرد: ایشان باورداشت که تعارضی بین علم و دین وجود ندارد وعلوم عقلی، علوم نقلی و علوم وحیانی می توانند به سعادت بشر کمک کنند.
پورعلی افزود: ایشان اعتقاد داشتند اگر دین بخواهد عمیق تر و ریشه دارتر در زندگی انسان ها حضور، تجلی و بروز پیدا کند، باید به هم دنبال موضوعات دنیوی و هم موضوعات اخروی مردم باشد و هر چه قدر دنیای مردم آبادتر، سالم تر، پیشرفته تر باشد، کارکردهای دینی، حضور و بروز بهتری در جامعه می یابد.
وی با اشاره به اینکه کاربردی کردن علم یکی از موضوعات مهم است که باید به آن توجه اساسی داشت، گفت: نهادهای علمی باید درصدد حل مسائل جامعه باشند و علم را باید به تکنولوژی تبدیل کنند و آن را در خدمت زندگی انسا ها قرار دهند.
پورعلی برلزوم تقویت تحقیقات میان رشته ای تاکید کرد و گفت: ما در مشارکت با جامعه های علمی دنیا وضعیت مطلوبی نداریم و باید خودمان را در این زمینه تقویت کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های خود به نحو مناسب تری بهره ببریم .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا