ساخت ایستگاه فضائی جدید تا سال 2024

یوری کوپتف Yuri Koptev رئیس بخش علمی و مهندسی سازمانا فضائی روسیه با تائید خبر قطعیت ساخت ایستگاه فضائی توسط این کشور اعلام کرد ، این پروژه قطعا در آینده اجرا خواهد شد و احتمالا زمان عملی شدن آن ، در اواسط دهه آینده خواهد بود .

وی که مسئولیت آماده کردن پیشنویس برنامه پژوهش های فضائی روسیه در فاصله سال های 2016 تا 2025 میلادی را بر عهده دارد ، بر آمادگی مواجهه و تطبیق با امکان ساخت ایستگاه فضائی جدید روسیه در مدار زمین تاکید کرد . این ایستگاه بر پایه  سه مدل  از ایستگاه بین المللی فضائی تا سال 2024 ساخته خواهد شد .

این مقام ارشد سازمان فضائی روسیه همچنین اظهار داشت : " این موضوع پیش از این نیز در دستور کار ما قرار داشته و بنا بود در صورت کاهش سطح همکاری های ما با ایستگاه بین المللی فضائی ، عملی شود و هم اکنون نیز با توجه به پایان کار ایستگاه فضائی بین المللی در سال 2024 ، این پروژه پیگیری خواهد شد . "

این برنامه پیش از این با هدف گسترش قسمت مرتبط با روسیه در ایستگاه بین المللی فضائی پیگیری می شد و قرار بود این بخش جدید به ایستگاه فضائی متصل شود که بنا به دلایل متعددی اجرای این پروژه تا سال 2017 و 2018 به تعویق افتاده است .

کوپتف در ادامه سخنان خود اعلام کرد : " این پروژه در حال حاضر جهت توسعه ایستگاه بین المللی فضائی است ولی ما قصد داریم تا در این مورد اطمینان حاصل کنیم که آیا این قسمت قابلیت استفاده در ایستگاه جدید فضائی که آن را به زودی خواهیم ساخت را دارد یا نه ؟ در حقیقت از نظر ما ، این بخش باید قابلیت تبدیل شدن به پایه اصلی تشکیل دهنده ایستگاه فضائی جدید روسیه را داشته باشد . در حال حاضر مذاکراتی جهت انجام این موضوع با BRICS که همکار سازمان فضائی روسیه در این پروژه محسوب می شوند ، در حال پیگیری است . "

پیش از این و در پی بروز اختلافات بین آمریکا و روسیه ، در اخبار اعلام شده بود که روسیه در نظر دارد یک ایستگاه فضائی مستقل در مدار زمین ایجاد کرده و همکاری خود با آمریکا را در ایستگاه بین المللی فضائی متوقف کند . البته تا کنون تاریخ دقیق این موضوع اعلام نشده بود . به همین دلیل  سرگئی ساولیف Sergey Savelyev رئیس آژانس فضائی روسیه  در یک مصاحبه رسمی اعلام کرد که این کشور قصد ندارد پیش از سال 2025 میلادی ایستگاه فضائی مختص به خود را تاسیس کند . وی در ادامه افزود : " بر اساس قوانین  ، امکان ساخت یک ایستگاه فضائی برای استفاده روسیه وجود دارد . این پروژه حتی می تواند با همکاری های بین المللی سایر کشورها از قبیل چین انجام شود ولی نه در حال حاضر زیرا بسیاری از فعالیت های پژوهشی ما وابسته به ایستگاه بین المللی فضائی است .

در حال حاضر محتمل ترین گزینه در مورد همکاری با چین ، انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک بین روسیه و چین در بخشی از ایستگاه بین المللی فضائی است که به روسیه تعلق دارد .

سرگئی ساولیف در ادامه خاطر نشان کرد : برنامه های بعدی ممکن است شامل همکاری مشترک و  ساخت آزمایشگاه فضائی موسوم به OKA-T باشد که یک مدل مدارپیمای پژوهشی است و ساخت یک مرکز پژوهشی و ایستگاه فضائی توسط دو کشور می تواند در انجام مطالعات بین سیاره ای بسیار مفید باشد .

وی خاطر نشان کرد که آزمایشگاه فضائی موسوم به OKA-T یک آزمایشگاه چند منظوره مستقر در مدار زمین است که به منظور مطالعه میکروارگانیسم ها در شرایط فقدان جاذبه و تکنولوژی های کاربردی و تحقیقات بیو تکنولوژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

این آزمایشگاه به طور مستقل در مدار زمین مستقر خواهد شد و در برخی موارد ممکن است به ایستگاه بین المللی فضائی یا سایر ایستگاه های مستقر در مدار تحتانی زمین پیوسته و به تبادل خدمات و همکاری از قبیل سوخت رسانی ، آزمایش و سایر عملیات ها بپردازد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا