انگشت نگاری سه بعدی

شورای تحقیقات صنعتی و علمی آفریقای جنوبی (CSIR) به استفاده از یکی از پیشرفته ترین مظاهر فناوریهای نوین در عرصه کشف اثر انگشت با هدف مقابله با جرم و جنایت روی آورده است. در واقع می توان گفت از این پس از تکنیک ردیابی اثر انگشت در عالی ترین سطح آن استفاده می شود و جالب اینجاست که این نسخه پیشرفته از فناوری استفاده از اثر انگشت در آفریقای جنوبی ارایه شده است.

در بحث ردیابی اثر انگشت مهمترین مشکلی که همواره کارشناسان امور جنایی را دچار چالش می کند، نامشخص بودن و عدم وضوح کامل اثر انگشتهای شناسایی شده است. البته این مجرمان هستند که با استفاده از تجربیات و ابزارهای مختلف، معمولا اثر انگشت واضحی از خود برجای نمی گذارند. از بین رفتن اثر انگشت شخصی سطحی را لمس می کند زمانی روی می دهد که چیزی که قاعدتا باید سه بعدی باشد (منظور لبه ها و فرورفتگی های مربوط به اثر انگشت) به ساختاری دو بعدی (تنها خطوط ساده اثر انگشت که بر روی سطح نقش می بندد) تبدیل شود. البته این تنها بخشی از نگرانی است. قرار گرفتن الگوی اثر انگشت در برابر مواد شیمیایی و یا حتی ابتلای بیماری و وجود آثاری از زخم، اثر انگشت را نامشخص می کند. بررسیها نشان می دهد آن دسته از افرادی که همواره از دستهایشان در طول روز برای انجام کارها استفاده می کنند، از یک هنرمند نقاش گرفته تا کارگری که کارهای مختلف را به صورت دستی انجام می دهد، معمولا اثر انگشت چندان مشخصی ندارند. در نتیجه فناوریهایی که در زمینه تشخیص اثر انگشت ارایه می شوند همواره در نوعی چالش قرار دارند.

اسکن لیزری

با تکیه بر فناوریهای نوین اکنون می توان یک اثر انگشت دو بعدی را به  عنوان یک ساختار سه بعدی مورد بررسی قرار داد. این فناوری جدید به نیروهای پلیس و سایر محققان جرم و جنایت کمک می کند تا شخصی را که اثر انگشتش در صحنه جرم برجای مانده است را شناسایی کنند، فرآیندی که بازرسان پلیس به آن «انتقال» می گویند. شورای تحقیقات صنعتی و علمی آفریقای جنوبی (CSIR) برای نخستین بار در دنیا از ابتکارعمل جالب توجهی رونمایی کرده است. محققان این مرکز روشی ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان اثرانگشت های مورد نظر را با استفاده از فرآیند اسکن سه بعدی کشف نمود. این نوآوری امکان منحصربفردی را فراهم می آورد که طی آن اثر انگشت نه در قالب خطوطی ساده بلکه با لبه ها و فرورفتگی ها ترسیم می شود که در نتیجه کارایی به مراتب بیشتری برای نیروهای پلیس دارد.

توموگرافی هم نوسان (OCT) از طریق اسکن اثر انگشت آن هم با استفاده از پرتوی لیزری انجام می شود. در این تکنیک به ریز شکافهای موجود در زیر پوست نفوذ می شود تا همه چیز با جزئیات کامل به دست آید. داده هایی که از این طریق به دست می آید در ادامه مورد پردازش قرار می گیرد تا در نهایت تصویر کامل و باجزئیات سه بعدی از اثر انگشت تهیه شود. این بدان معناست که باید با روشهای قدیمی کشف اثر انگشت در صحنه جرم خداحافظی کرد. بازرسان پلیس سالهای طولانی است که از تکنیک گردافشانی برای تشخیص اثر انگشت استفاده می کنند. اما این روش قدیمی نه تنها ضریب دقت چندانی ندارد بلکه می تواند اثر انگشت را از بین ببرد. از آنجاکه فناوری توموگرافی هم نوسان اثر انگشت موجود در صحنه جرم را از بین نمی برد این امکان وجود دارد که برای دفعات از آن نمونه چاپی تهیه کرد.

لمس نوری

زلدا گراهام مدیر عملیاتهای مرکز ملی لیزر شورای تحقیقات صنعتی و علمی آفریقای جنوبی (CSIR) با نگاهی امیدوارانه درباره این نوآوری صحبت می کند. او می گوید: ویژگی مهمی که این فناوری را متمایز می کند این است که نیاز به لمس اثر انگشت شناسایی شده در صحنه جرم نیست. در نتیجه در مواردی نظیر کشف اثر انگشت در لکه های خونی، دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و سایر روشها در تشخیص درست الگوی اثر انگشت نخواهد بود. البته این فناوری کاربردهای دیگری هم دارد به طوریکه می توان ازآن برای تشخیص دقیق وجود غدد تعریق استفاده کرد. در نتیجه با قاطعیت می توان درباره زنده یا مرده بودن هدف مورد بررسی صحبت کرد. این قابلیتها برای صنایع مرتبط با سیستمهای امنیتی اهمیت زیادی دارد. همچنین از این فناوری می توان برای شناسایی اثرانگشت قلابی استفاده کرد. پیش بینی می شود این فناوری جدید در توسعه تکنیکهای بیومتریک هم کارایی چشمگیری داشته باشد. حتی می توان از آن در نمونه برداری از اثر انگشت نوزادان تازه به دنیا آمده استفاده کرد. شورای تحقیقات صنعتی و علمی آفریقای جنوبی پیش بینی کرده که این فناوری طی دو سال آینده روانه بازار شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Tech Magazine فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا