عکاسی از ورای دیوار با وای فای

امواج وای فای قادر به عبور از دیوار هستند؛ به همین دلیل امکان گشت و گذار در اینترنت از طریق یک روتر بی سیم در یک اتاق دیگر وجود دارند. با این حال، تمامی امواج مایکروویو، تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ قادر به عبور از دیوار نیستند.

روترها، سیگنال های خود را بر روی اشیاء منتشر می کنند و منازل و محل کار را مانند یک حباب لامپ نامرئی، روشن می سازند. محققان آلمانی راهی برای بهره برداری از این ویژگی، برای گرفتن هولوگرام یا عکس های سه بعدی از اشیاء داخل اتاق، از محیط بیرون اتاق یافته اند.

به گفته فیلیپ هول، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی مونیخ، امکان اسکن یک اتاق با انتقال وای فای وجود دارد. این محقق جوان با همراهی استاد مشاور خود، فریدمان راینهارد، دستگاهی را طراحی کرد که نتایج این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شد.

این فناوری در مرحله نمونه اولیه قرار دارد و رزولوشن محدودی دارد. هول درخصوص عملکرد این روش گفت: اگر فنجان قهوه ای روی میز قرار داشته باشد، شما چیزی را روی میز می بینید، اما نمی توانید شکل آن را تشخیص دهید؛ اما می توانید شکل یک انسان یا یک سگ را تشخیص دهید. امکان تشخیص اشیاء بزرگتر از 4 سانتیمتر در این روش وجود دارد.

چگونه با امواج وای فای، از میان دیوارها ببینیم؟

توانایی دیدن از میان دیوارها با استفاده از امواج وای فای مدتی است که امکانپذیر شده است. امکان شناسایی مزاحمان یا رهگیری مسیر حرکت اشیاء با استفاده از یک یا دو آنتن وای فای وجود دارد. با استفاده از آرایه ای از آنتن های وای فای می توان تصاویر دو بعدی ساخت.

اما تاکنون کسی از امواج وای فای برای ساخت هولوگرام سه بعدی از کل یک اتاق و اشیاء داخل آن استفاده نکرده است.

هول خاطر نشان کرد: روش ما بدلیل ضبط سیگنال بیشتر، تصاویر بهتری ارائه می کند. در این روش کل فضای اتاق اسکن می شود. این روش از چند جهت، متمایز از روش های دیگر است؛ نخست اینکه در این روش از دو آنتن استفاده می شود: یک آنتن در محل ثابت می شود و آنتن دیگر متحرک است. آنتن ثابت، پس زمینه میدان امواج وای فای را در همان نقطه ضبط می کند و آنتن دوم، توسط دست حرکت داده شده و همان میدان امواج وای فای را در نقاط مختلف ثبت می کند.  

به گفته هول، این آنتن ها می توانند به کوچکی آنتن تلفن های همراه هوشمند باشند. هر دو آنتن نه تنها شدت سیگنال وای فای، بلکه فاز آن را ضبط می کنند. به عنوان مثال، نور لیزر یک فاز است، درحالیکه یک لامپ رشته ای ترکیبی از فازهای مختلف نور است.

(تصویر: Physical Review Letters)

درست مشابه لیزرها، روترهای وای فای امواج مایکروویو را در یک فاز منتشر می کنند. در نهایت، سیگنال های هر دو آنتن بطور همزمان برای رایانه ارسال شده و نرم افزار، تفاوت های موجود در شدت و فاز را شناسایی می کند.

نرم افزار اقدام به ساخت تصاویر دو بعدی متعدد می کند، درحالیکه آنتن دوم درحال حرکت است؛ ترکیب تصاویر هر دو آنتن، یک هولوگرام سه بعدی ارائه می دهد. باتوجه به اینکه امواج وای فای قادر به عبور از میان دیوارها هستند، می توان هولوگرام سه بعدی از اشیاء داخل اتاق تهیه کرد. نخستین هولوگرام تهیه شده توسط محققان، یک صلیب درخشان بود که در مقابل روتر وای فای قرار داشت.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا