کاربردی‌سازی علم در معیشت و رشد اقتصادی کشور

دکتر محمد جغتایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،بااشاره به وضعیت علمی ایران افزود: از حدود 20 سال قبل یعنی از سال‌های 75 به بعد توجه ویژه‌ای به توسعه علوم شد و این عاملی برای رشد علوم در کشور شده است، به گونه‌ای که رشد ما در تولید علم روز به روز رشد بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه به ویژه در 4 سال اخیر دولت توجه ویژه‌ای به حوزه علمی کشور داشته است، خاطر نشان کرد: اینها حاصل تلاش‌هایی است که برای راه اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی انجام شده و این اقدام در مقطعی در نوع خود جسارت بوده است و نشان داد که ما می‌توانیم در تحصیلات تکمیلی نیرو تربیت کنیم.

جغتایی اضافه کرد: حاصل این جسارت، تحقیقاتی است که در حال حاضر داریم و منتشر می‌شود.

رییس انجمن علوم اعصاب با تاکید بر اینکه تحقیقات انجام شده بیشتر در حوزه نوآوری بوده است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده ایران در حوزه نوآوری ارتقای چشمگیری داشته است. به این معنا که در زمانی در تولید دانش و مقاله رتبه بالایی داشتیم و در سال‌های اخیر با سیاست‌هایی که دولت و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه نوآوری اعمال کردند، تولید علم به سمت نوآوری حرکت کرد.

وی حاصل این اقدام را ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و ثبت پتنت دانست و یادآور شد: این اقدامات منجر به این شد که رتبه ایران از نظر شاخص جهانی نوآوری در سال ٢٠١٦ نسبت به سال ٢٠١٥، ٢٨ رتبه ارتقاء داشته است.

این استاد علوم اعصاب تاکید کرد: از دولت آینده انتظار دارم که همین روند را ادامه دهد.

به گفته وی دولت آینده هم باید کمک کند که این سیاست‌های فعلی ادامه یابد و هم روند توسعه دانش علم تداوم یابد.

جغتایی با تاکید بر اینکه کشور نیاز به توسعه علم دارد، افزود: علاوه بر آن دولت آینده باید بیشتر به توسعه حوزه‌های نوآوری توجه داشته باشد و به عبارت دیگر کشور باید در جهت استفاده از علم و کاربرد آن در معیشت مردم و رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سلامت کشور اقدام کند.

رییس انجمن علوم اعصاب ایران راهکار تحقق این هدف را توسعه شرکت‌های دانش بنیان ذکر کرد و یادآور شد: حمایت از جوانان محقق از دیگر انتظارات ما از دولت آینده است؛ چراکه جوانان ایده‌های زیادی دارند ولی پول کافی در اختیار ندارند.

وی افزود: در این راستا دولت باید حمایت‌هایی در جهت پوشش ریسک ایده‌های جوانان محقق ارائه دهد.

جغتایی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا برای تبدیل ایده به محصول و کاربرد آن در بخش‌های مختلف دولت ریسک آن را تقبل می‌کند، خاطرنشان کرد: از دولت آینده نیز این انتظار می‌رود که در این جهت اقدام کند.

این محقق علوم اعصاب تاکید کرد: دولت آینده باید این سیاست‌ها را با شدت بیشتری دنبال کند تا به اهداف نقشه جامع علمی و سند چشم انداز 1404 دست یابیم.

وی با اشاره به وضعیت ایران در حوزه علوم اعصاب گفت: در حال حاضر تنها رقیب ایران در منطقه، ترکیه است که رقابت شدیدی میان ایران و کشور ترکیه وجود دارد.

جغتایی با تاکید بر اینکه در برخی از حوزه‌های علوم اعصاب، ترکیه از ایران جلوتر است و در برخی از شاخه‌ها ایران از ترکیه جلوتر است، خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم این رقابت را حفظ کنیم، باید دولت توجه بیشتری به حوزه علوم اعصاب داشته باشد.

وی حوزه علوم اعصاب را در ایران حوزه‌ای جدید و تاثیرگذار توصیف و تصریح کرد: این علوم در حوزه‌های دفاعی، آموزش و پرورش و اقتصاد و مدیریت کاربرد دارد و رشد این علم در دنیا در 40 تا 50 سال اخیر بوده است، به ویژه در 20 سال اخیر با فناوری‌های جدیدی که ارائه شده است، محققان توانستند راز و رمز داخل جمجمه را که به آن «جعبه سیاه» می‌گفتند، کشف کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا