برگزاری اولین دوره مسابقه موشک‌های کاغذی در دانشگاه یزد

به گزارش سیناپرسبه نقل از ایسنا، دکتر «حسین خورشیدی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد و مسئول برگزاری مسابقه در خصوص برگزاری این مسابقه، گفت: این رقابت که با شعار «مسابقه دقت و دانایی» برگزار شد، آزمونی برای سنجش دقت اعم از دقت در ساخت و دقت در پرتاب است .

وی افزود: در مسابقه مذکور علاوه بر آگاهی از دانش پرواز، لازم است ظرافت‌ها و تجربیاتی که در ساخت و پرتاب موشک کاغذی وجود دارد، آموخته شود تا نتیجه‌ای قابل توجه به دست آید .

به گفته وی، قدمت برگزاری این مسابقات در دنیا به قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد اما درحال حاضر هر سه سال یکبار در سطح جهانی شاهد برگزارب رقابت‌های آن هستیم که آخرین دوره آن در سال 2015 در امریکا با حضور 42 کشور انجام شد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد با اشاره به این که هدف اصلی بررسی پتانسیل‌های دانشگاه هم از نظر برگزاری و هم از نظر استعدادهای دانشجویی بوده است، افزود: مسابقات جهانی در سه بخش بیشترین مسافت، بیشترین زمان پرواز و آیروباتیک صورت می‌گیرد ولی در مسابقات دانشگاه یزد تنها دو بخش اول انجام شد.

وی اظهار کرد: رقابت‌کنندگان برای ساخت موشک کاغذی در بخش بیشترین مسافت که به وسیله کاغذ A4 استاندارد 100 گرمی صورت می‌گیرد، در زمانی حدود 20 دقیقه اقدام به ساخت و تست موشک خود  کردند .

خورشیدی افزود: در این مسابقه بالاترین رکورد مسافت 32 متر و 17سانتی‌متر از پرتاب «سجاد کریمی» به دست آمد و «حسین احمدی» و «مرتضی رضایی» پرتاب‌کنندگان دوم و سوم بودند .

وی یادآور شد: در مسابقات جهانی سال 2015 رکوردی در حدود 54 متر به دست آمده بود و رکورد جهانی آن 69 متر و 14 سانتی متر است. در این بخش از بین تیم خانم‌ها، تیم برتر متعلق به «معصومه شبانی»، «فاطمه جعفری» و «فریبا غدیری» بود .

مسئول برگزاری مسابقه افزود: در بخش بیشترین زمان پرواز، فرید امامی میبدی با زمان 7.29 ثانیه نفر اول و سجاد کریمی و غلامحسین قیاسی نفرات دوم و سوم شدند. در این بخش فاطمه پناهی، زهرا معینی و راحله گوگونانی بهترین زمان را در بین خانم‌های دیگر به دست آوردند. البته گفتنی است رکورد جهانی در این قسمت 29.2 ثانیه است .

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد در پایان نیز با بیان این که این مسابقه باید در مکانی بسته انجام شود که وزش باد در آن نباشد، اظهار کرد: در بین ساختمان‌های دانشگاه که این مسابقه می‌تواند در آن برگزار شود سالن امام علی (ع) بلندترین سقف را داشته است که در صورت انتخاب مکانی با سقف بلندتر رکورد دانشگاه نیز می‌تواند بهتر شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا