اینترنت اشیاء می تواند روش زندگی بشر را تغییر دهد؟

مفهوم اینترنت اشیاء (internt of things) نخستین بار در سال 1999 از سوی کوین اشتون (Kevin Ashton) از پیشگامان فناوری بریتانیا مطرح شد. این مفهوم به طور کلی به هر وسیله ای اشاره دارد که به اینترنت متصل شده و کاربر آن را از طریق اپلیکیشن های موجود در تلفن همراه هوشمند یا تبلت، مدیریت می کند.

کوین اشتون پیش بینی می کند که تا 25 سال آینده، می توانید با خوروی خودران، مسافت (665 کیلومتری) ایدنبورگ تا لندن را با سرعت 400 کیلومتر در ساعت (سرعتی بیش از ماشین های فرمول یک) براحتی طی کنید.  

(تصویر: Daimler AG)

نیمی از مدت زمان رانندگی را در خواب سپری کرده یا مشغول مطالعه خواهید بود؛ خبری از تصادف نیست؛ زمانی که به مقصد برسید، چراغ راهنمایی و رانندگی و علائم هوشمند خیابان به اینترنت متصل شده و وضعیت ترافیک را برای خودروی شما ارسال می کنند.

خودرو شما را در محل مورد نظر پیاده کرده و به محلی دورتر برای پارک کردن حرکت می کند؛ سپس رأس ساعت مورد نظر به محل اولیه آمده و شما را به شهر ادینبورگ باز می گرداند.

شاید این مطالب اندکی عجیب برسند، اما به لطف توسعه فناوری اینترنت اشیاء (IoT)، به هیچ وجه دور از ذهن نیستند.

سال 2014، مجله وایرد گزارشی در مورد اینترنت اشیاء منتشر کرد و نوشت: این مفهوم تمامی بخش های زندگی انسان را دستخوش تغییر خواهد کرد، از چراغ های راهنمایی و رانندگی تا چراغ های بنادر همگی "هوشمند" خواهند شد.

ایده اصلی مطرح در حوزه IoT این است که تنها رایانه ها نیستند که می توانند به اینترنت متصل شوند، بلکه دستگاه های فیزیکی دیگر، وسایل نقلیه، ساختمان ها نیز با استفاده از حسگرهای مختلف، به اینترنت متصل می شوند.

مثال های زیادی در مورد اینترنت اشیاء در منزل وجود دارند؛ به عنوان مثال، ترموستات هوشمند Nest از طریق وای فای به اینترنت متصل شده و کاربر می تواند با استفاده از یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه، از راه دور دمای منزل را تنظیم کند. از کاربردهای دیگر IoT، انقلاب در تولید دستگاه های پزشکی، خودروهای خودران، کمک به کشف سیارات فراخورشیدی و … است.

به گزارش سیناپرس، دستگاه هایی که در حوزه اینترنت اشیا جای می گیرند، طیف وسیعی – از حسگرهای پوشیدنی تا تلفن های همراه هوشمند، خودروهای خودران – را شامل می شوند. اگرچه این مفهوم، خدمات جدیدتری در اختیار انسان قرار داده و باعث تسهیل ارتباطات و فعالیت ها می شود، اما نگرانی های زیادی در خصوص آن وجود دارد.

به خطر افتادن موضوع مهم امنیت و حریم خصوصی، احتمال هک شدن اطلاعات افراد (بویژه پرونده های پزشکی)، بروز اختلال یا هک شدن سیستم های هوشمند (از جمله خودروهای خودران)، نگرانی های فزاینده ای هستند که مفهوم اینترنت اشیاء درحال حاضر با آنها روبرو است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا