بررسی دلیل مرگ میلیون ها ماهی در برزیل

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده از سوی سازمان های حفاظت  از محیط زیست در برزیل ،بقایای   37 تن ماهی مرده که در تالاب Rodrigo de Freitas از بین رفته اند ، طی یک هفته گذشته از این محل جمع آوری شده اند . این تالاب یکی ار مراکزی است که قرار است بخشی از مسابقات المپیک سال 2016 در ریو دو ژانیرو در آن برگزار شود .

گفتنی است در حال حاضر کارکنان شرکت Comlurb از زیر مجموعه های بخش جمع آوری ضایعات شهرداری این شهر ، با استفاده از تجهیزات و ادوات مختلفی از جمله تورهای ماهی گیری در حال جمع آوری این اجساد هستند . ماهی های از بین رفته ، عمدتا از نوع ماهی های نقره فام silvery fish ، یا شاه ماهی توایت twaite shad هستند . اجساد این ماهی ها عمدتا روی سطح آب و به صورت بسیار انبوه شناور هستند . آزمایش های لازم جهت تشخیص و شناسائی دلیل این فاجعه زیست محیطی در حال انجام است و کارشناسان ، احتمال می دهند این حادثه بر اثر ورود مواد سمی و صنعتی به آب این مرداب رخ داده است . یکی دیگر از گزینه های محتمل نیز ، کاهش شدید سطح اکسیژن آب است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی از جمله رشد جلبک ها رخ دهد . نتیجه قطعی این موضوع تنها پس از پایان آزمایش های لازم روی نمونه های برداشته شده از آب مشخص خواهد شد .

تالاب Rodrigo de Freitas که عموما به اختصار با نام لاگوا Lagoa شناخته می شود ، تالابی بزرگ در منطقه لاگوا ، زونا سول به معنی تالاب منطقه جنوبی ، در شهر ریو دو ژانیرو قرار دارد . این تالاب به اقیانوس اطلس متصل بوده و آب آن از طریق کانالی با نام ژاردیم دی آلا Jardim de Ala به اقیانوس می ریزد .

این تالاب دارای مشکلات عدیده زیست محیطی بوده که برخی از ان ها شامل آلودگی های زمین های اطراف و ورود فاضلاب های غیر قانونی به آن است .

این تالاب میزبان گونه های مختلفی از ماهی است و البته سابقه مرگ و میر گسترده ماهی ها بر اثر ازدیاد جلبک ها و کاهش سطح اکسیژن در آب نیز در آن وجود دارد که به صورت دوره ای در این تالاب روی می دهد .