لزوم رعایت بهداشت دهان با رویش اولین دندان در سن 6 ماهگی

 دکتر سیدحسین اینانلو در خصوص علت پوسیدگی دندان ها گفت: از زمان رویش اولین دندان در سن حدود 6 ماهگی، باکتری های عامل پوسیدگی دندان ها نیز که می توانند از طریق شیرخوردن از مادر به فرزند منتقل شوند، شروع به فعالیت می کنند.
وی افزود: اگر بهداشت دهان رعایت نشود، احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد؛ زیرا باکتری هایی که عامل پوسیدگی هستند در دهان بیشتر شده و نوع بزاق و شرایط دهان به سمت اسیدی تر شدن می رود و همین مساله باعث می شود که پوسیدگی ها بیشتر و راحت تر ایجاد شوند.
اینانلو تاکید کرد: تا زمانی که فرزندان قادر به مسواک زدن نیستند، والدین باید پس از شیرخوردن یا غذاخوردن کمی به انها آب داده و دندان های آنها را با تنظیف تمیز کنند. 
استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد گفت: مهمترین اصل در درمان دندان های پوسیده، شناخت علت پوسیدگی و پیشگیری از ادامه این روند است؛ بسیاری از بیماران درک صحیحی از نحوه و ایجاد پوسیدگی که علت اصلی آن وجود باکتری ها در دهان است، ندارند.
ایلانلو افزود: استفاده از مسواک و نخ دندان باید به گونه ای باشد که پلاک باکتریایی که روی دندان یا لای دندان ها قرار دارد، به خوبی برداشته شود زیرا ممکن است با باقی ماندن مقداری از این باکتری ها و فعال شدن آنها، عامل پوسیدگی از همان نقطه آغاز شود.
عضو انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: بهداشت دهان و دندان فقط به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ختم نمی شود، بلکه باید با استفاده از دهانشویه ها که خاصیت ضد پوسیدگی دارند مانند وارنیش ها، دهانشویه های فلورایددار، واتر ژل ها و دستگاه هایی که آب و با فشار بالا به فضای بین دندان ها پمپ می کنند، مانع از رشد این باکتری ها شد. 
اینانلو خاطر نشان کرد: افرادی که در دهان روکش، بریچ یا ارتودنسی دارند، باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان اهمیت دهند تا احتمال پوسیدگی در آنها کاهش یابد.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: از آنجا که پوسیدگی ها در مراحل اولیه دیده نمی شوند، باید هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه شود تا پوسیدگی های جدیدی که هنوز عمیق نشده اند، توسط دندانپزشک تشخیص و درمان شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا