صدای بلند هواپیما روی درک مااز طعم غذا اثر می گذارد

 به گزارش تک شات،براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشکل نه از غذا، که از بدن ما به هنگام پرواز است. برپایه این پژوهش، صدای بلندی که در هواپیما شنیده می شود تا حد زیادی بر درک طعم غذا در دهان ما اثر می گذارد، به نحوی که طعم شیرین را کمتر حس می کنیم.
نتایج این پژوهش در نشریه روانشناسی تجربی انتشار یافته است. در این پژوهش از 48 نفر در دو محیط آرام و محیطی با صدای شبیه به کابین هواپیما خواسته شد تا نظر خود درباره طعم غذاها را اعلام کنند. در نهایت، مشخص شد صداهای محیطی می توانند تا پانزده درصد از توانایی این افراد در درک مزه غذاها کم کنند. دانشمندان معتقدند علت این پدیده، تعامل حسگرهای صدا با عصب های گوش انسان است.
جالب است بدانید که بسیاری از افراد معتقدند گوجه فرنگی تنها ماده خوراکی است که به هنگام پرواز مزه بهتری دارد. این نکته در سال 2008 توجه شرکت هواپیمایی لوفتهانزا را نیز به خود جلب کرد، چرا که مسافرین آلمانی این شرکت به طور فزاینده ای درخواست نوشیدنی آب گوجه فرنگی را داشتند.
عوامل دیگری به غیر از صدا نیز وجود دارند که بر طعم غذا در ارتفاع 9000 متری از سطح زمین اثر می گذارند. از جمله این عوامل می توان به خشکی هوا در داخل هواپیما و تبخیر مخاط بینی و تورم در پوسته سلول ها به دلیل افزایش فشار اشاره کرد. لوفتهانزا در پژوهشی که در سال 2010 انجام داد متوجه شد درک انسان ها از طعم شور و شیرین به هنگام پرواز تا سی درصد کاهش می یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا