کشف هرم ناشناخته در مصر

مطالعات اخیر باستان شناسان در مصر منجر به کشف بقایای یک هرم باستانی شده که احتمالا متعلق به سلسله سیزدهم فراعنه است. یک تیم پژوهشی از باستان شناسان و مصرشناسان به سرپرستی یک باستان شناس مصری در حال مطالعه منطقه ای است که در شمال سراشیبی مقبره شاه اسنفرو (King Snefru) در گورستان داشور (Dahshur Necropolis) قرار دارد.

بر اساس اعلام رسمی محمود عفیفی مدیر بخش پژوهش های مصر باستان در وزارت عتیقه جات این کشور، تیم پژوهشی فوق در مطالعات خود محل دقیق این هرم را کشف کرده اند و این بقایا به صورت بسیار مناسب و آسیب ندیده ای باقی مانده و به همین دلیل برنامه ریزی های لازم برای انجام عملیات حفاری و کاوش های علمی در این محدوده در حال انجام است. به اعتقاد باستان شناسان، احتمال وجود آثار و اشیا دیگر در این محوطه بسیار زیاد است.

عادل اوکاشا مدیر بخش پژوهش های گورستان داشور درباره این کشف اعلام کرد: یافته های فعلی شامل بخش هایی از سازه بیرونی و بقایای قسمت های درونی این هرم است. این سازه شامل یک راهرو است که به بخش های داخلی هرم منتهی شده و یک تالار که در انتهای آن سراشیبی و سکوی جنوبی قرار دارد. یک اتاق نیز در ضلع غربی مجموعه وجود دارد. در مطالعات و بررسی های اولیه؛ یک قطعه سنک مرمر سفید به ابعاد 15 در 17 سانتیمتر در راهروی این هرم کشف شد که روی آن در ده سطر عمودی به خط هیروگلیف مصری، نوشته هایی وجود دارد. این لوحه در حال مطالعه و بررسی توسط پژوهشگران بوده و متخصصین در تلاش برای رمزگشائی و خواندن محتوای آن هستند. در این محوطه یک قطعه سنگ گرانیتی مربوط به تزئینات سردر هرم نیز به دست آمده که بر آن نقوش و طراحی های مرتبط با بخش های داخلی مجموعه دیده می شود. هنوز هیچ اطلاعاتی درباره شخص مدفون در این هرم و جزئیات آن در دسترس نیست و پژوهشگران امیدوارند با بررسی های بعدی موفق به شناسائی فردی که این هرم به وی تعلق دارد شوند.

منبع: ahram