از واقعیت افزوده چه می دانیم؟

واقعیت افزوده برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ناشناخته بود تا اینکه بازی پرطرفدار «پوکمن گو» به دنیا معرفی شد. در واقع این بازی فرصتی دیدنی برای آشنایی هرچه بهتر دنیا با مفهوم «واقعیت افزوده» بود.

بازی پوکمن گو توفانی در دنیا به راه انداخت و اگرچه این روزها آنقدرها هم پرطرفدار و محبوب مثل روزهای اول معرفی نیست اما یک نتیجه مهم به همراه داشت و آن آشنا شدن مردم در سراسر جهان با مفهوم «واقعیت افزوده» بود. در واقعیت افزوده از تکنیکهایی استفاده می شود که نتیجه آن بسط و گسترش دنیای واقعی فراتر از مرزهای تصور و محدودیتهای شناخته شده است. این روزها اپلیکیشنهای متنوعی مبتنی بر سیستمهای عامل اندروید و iOS در سراسر دنیا طراحی می شوند که از تکنیکهای ارایه شده در واقعیت افزوده بهره می برند. واقعیت افزوده نگرشی مطلق یا ترکیبی از محیط واقعی یا فیزیکی با عناصری از دنیای مجازی است که در آن از تکنیک های رایانه ای نظیر صدا، ویدئو، گرافیک و جی پی اس استفاده می شود. یکی از مهمترین ویژگیهای مورد توجه کارشناسان در واقعیت افزوده این است که کاربر می تواند به طور دیجیتالی اطلاعات مربوط به محیط اطرافش را تنظیم کند و جالب اینکه این کار در لحظه صورت می گیرد.

ویژگیهای کلیدی واقعیت افزوده را می توان بدین ترتیب معرفی کرد: همپوشانی دنیای واقعی و دیجیتالی. ثبت و همترازی در دنیای سه بعدی. بر هم کنش در لحظه. در حال حاضر از این فناوری در عرصه های مختلفی استفاده می شود. استفاده در اتاقهای مجازی لباس از جمله کاربردهای رایج برای واقعیت افزوده محسوب می شود. با استفاده از این نوآوری می توان لباسها و سایر لوازم جانبی  مورد علاقه را انتخاب کرده و بدون آنکه پولی برای آنها پرداخت کرد و یا بر تن نمود، ظاهر آنها را در حالی که در دنیای دیجیتالی بر تن شده اند ارزیابی کرد. یکی دیگر از کاربردهای مهم واقعیت افزوده استفاده در امور نظامی است. در چنین مواردی، واقعیت افزوده قابلیت به کارگیری همچون یک فناوری شبکه ای برای توسعه سیستم ارتباطاتی را دارند که داده های مؤثر مربوط به میادین جنگ را به طور لحظه ای در عینکهای مخصوص سربازان شبیه سازی می کند. در نگاه یک نظامی و با استفاده از واقعیت افزوده، افراد و اشیای مختلف با نشانگرهای مخصوصی نشانه گذاری می شوند تا بدین ترتیب بتوان خطرات بالقوه را تشخیص داد.

دانشمندان آینده روشنی را برای واقعیت افزوده ترسیم می کنند. از جمله این عرصه ها می توان به صنایع طراحی و ساخت تلفنهای همراه اشاره کرد. از تلفنهای همراه هوشمندی که به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) مجهز هستند تا فناوریهای پوشیدنی و همچنین از عینک گوگل (Google Glass) گرفته تا ساعت هوشمند اپل، این دسته از تجهیزات با تکیه بر اپلیکیشنهای جدید این قابلیت را پیدا می کنند که کابران را به دنیای متفاوت از تصورات قبلی برسانند.

کارشناسان به این واقعیت اشاره می کنند که شمار چشمگیری از کاربردهای مؤثر برای واقعیت افزوده به دانشجویان و محققانی که در حوزه های مختلف فنی مهندسی و پزشکی فعالیت دارند کمک می کند. همچنین استفاده در امور نظامی یعنی جایی که می توان موقعیت دقیق نیروهای دشمن را تشخیص داد از دیگر کاربردهای این فناوری نوظهور به شمار می آید. بهره گیری در حوزه هنر و آموزش از دیگر کاربردهایی است که برای واقعیت افزوده می توان متصور شد.

بازی پرطرفدار پوکمن گو یکی از بارزترین مظاهر واقعیت افزوده محسوب می شود که بر روی سیستمهای مبتنی بر iOS و اندروید قابل بازی کردن است. پوکمن گو یک بازی واقعیت افزوده محسوب می شود که مکانیابی در آن مبنای اصلی به حساب می آید. در این بازی از سیستم موقعیت یاب جهانی تعبیه شده در تلفن همراه هوشمند استفاده می شود. کاربر برای بازی کردن از این فناوری برای تشخیص و پیدا کردن شخصیتهای مجازی این بازی استفاده می کند. این بازی به سرعت به یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین بازیهای جهان تبدیل شد تا جایی که بیش از 100 میلیون کاربر در سراسر جهان آن را دانلود کردند. همه گیر شدن این بازی صرفا به لطف بهره مندی از واقعیت افزوده صورت گرفته است. پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک، انبوهی از فناوریهای نوظهور ارایه شود که عملکرد آنها صرفا مبتنی بر واقعیت افزوده خواهد بود.

مترجم: مهدی پیرگزی

 

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Electronics For You فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا