کنگره راهبردهای پیشگیری عفونتهای مرتبط با مراقبت از بیمار در مشهد برگزار شد

 میهمان هایی از کشورهای سوییس، آمریکا، هنگ کنگ و فرانسه از جمله پروفسور دیدیه پیتت (Didier Pittet) متخصص پیشگام در برنامه سازمان بهداشت جهانی برای ایمنی بیماران در برابر عفونتهای بیمارستانی و تیری کروزت نویسنده کتاب 'دستهای پاک نجات بخش زندگی' از فرانسه در این همایش حضور دارند.

دبیر کنگره بین المللی راهبردهای پیشگیری عفونتهای مرتبط با مراقبت از بیمار در این مراسم گفت: ایران در طول سالهای گذشته به موفقیتهای خوبی در زمینه کنترل عفونتهای بیمارستانی دست یافته است.دکتر محمدحسن اعلمی افزود: برپایی این کنگره با هدف آشنایی بیشتر با جدیدترین دستاورهای علمی و تحقیقاتی جهان در راستای کنترل عفونتهای بیمارستانی صورت گرفته است.

وی گفت: در طول سه روز برگزاری کنگره 500 مقاله با محور عفونتهای بیمارستانی و بهداشت دست در قالب سخنرانی، پوستر و پوسترالکترونیک ارائه می شود.

او با اشاره به برپایی 10 میزگرد تخصصی در طول برگزاری کنگره افزود: در این چارچوب میزگردهای بررسی همه گیری عفونتهای تنفسی و بیماریهای آنفلوانزا و کرونا ویروس، بهداشت دست و تجویز منطقی آنتی بیوتیکها در عفونتهای تنفسی امروز برپا می شوند.

وی گفت: میزگردهای بررسی همه گیری عفونتهای منتقله از طریق خون، نصب ایمن کاتتر(لوله گذاری رگ)، تجویز منطقی آنتی بیوتیکها در عفونتهای گوارشی، عفونتهای بخشهای مراقبتهای ویژه بزرگسالان و نوزادان، اخلاق حرفه ای در عفونتهای بیمارستانی و عفونت در سالمندان نیز طی روزهای دوم و سوم گنگره برپا خواهد بود.
نخستین کنگره بین المللی راهبردهای پیشگیری عفونتهای مرتبط با مراقبت از بیمار طی روزهای 25 تا 27 فروردین ماه به میزبان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه دارد.
برنامه کنترل عفونتهای بیمارستانی یا عفونتهای اکتسابی از بیمارستان و برقراری نظامهای مراقبتی از سال 2005 میلادی با شعار 'مراقبت سالمتر مراقبت تمیز است(Clean care is safer care)' توسط سازمان بهداشت جهانی آغاز شده است.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در کشورهای توسعه یافته بین پنج تا 10 درصد بیماران بستری شده در مراکز درمانی مبتلا به عفونتهای بیمارستانی می شوند و این رقم در کشورهای در حال توسعه به حدود 25 درصد نیز می رسد لذا بر همین اساس کنترل عفونتهای بیمارستانی هم اکنون یک اولویت جهانی است. عوامل بسیار زیادی به گسترش این عفونتها کمک می کنند که گسترش بیمارستانها، بیماریهای نوپدیدی مانند ایدز، جنون گاوی، خطرات انتقال هپاتیت و افزایش مقاومت میکروبی از جمله آنها است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا