توانائی سگ ها در تشخیص زودهنگام سرطان

مطالعات جدید نشان می دهد که سگ ها و به ویژه سگ های نژاد ژرمن شپرد German Shepards  دارای توانائی ویژه ای در تشخیص بوی شیمیائی متصاعد شده از افراد مبتلا به سرطان و به خصوص سرطان پروستات هستند . آزمایش های انجام شده نشان می دهد که تشخیص این سگ ها در مواجهه و استنشاق بوی ادرار افراد مبتلا به این سرطان ، دارای میزان دقت بالای نود درصد است .

این پژوهش ها توسط تیمی از محققان ایتالیائی مرکز مطالعات و پژوهش های انسانی Humanitas Clinical and Research Centre در شهر میلان و با همکاری چند موسسه تحقیقاتی دیگر انجام می شود .

در این تحقیقات ، پژوهشگران از نمونه های ادراری بیش از 900 مرد استفاده کردند که 360 نفر آن ها به سرطان پروستات مبتلا بودند . این نمونه ها در برابر دو سگ ماده ژرمن شپرد قرار داده شده و سگ های فوق که آموزش دیده بودند ، با استنشاق نمونه ها ؛ اقدام به تشخیص بیماری در  ادرار افراد مبتلا به سرطان کردند . گفتنی است این تشخیص دارای دقتی بیش از نود درصد بود . لازم به توضیح است که تا کنون مطالعات زیادی در این مورد انجام شده و ازمایش های متعددی برای اثبات این توانائی سگ ها طی ده سال گذشته انجام شده است . با این وجود ، پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کردند هنوز برای بالا بردن میزان مهارت سگ ها برای تشخیص سرطان پروستات  ، به آزمایش ها و پژوهش های بیشتری نیاز است .

در این میان سوالات متعددی باید توسط پژوهشگران پاسخ داده شود و در این میان ، مهمترین آن ها عبارتند از این که سگ ها دقیقا چه بوئی را حس می کنند و ترکیبات شیمیائی موجود در این رایحه چیست ؟  لازم به توضیح است که در حال حاضر پزشکان برای تشخیص وجود سرطان پروستات از نوعی ویژه از آزمایش خون با نام تست PSA استفاده می کنند که این روش فاقد دقت کافی بوده و میزان اشتباه در نتیجه آن نسبتا زیاد است . به همین دلیل پزشکان در موارد متعددی برای تشخیص دقیق این بیماری از روش های دیگری  مانند نمونه برداری از عضو نیز بهره می برند . این موضوع سبب شده است که روش جدید شناسائی این بیماری که بسیار ساده و کم هزینه و با دقت بالائی انجام شده ، اهمیت بیشتری داشته و پژوهش های مرتبط با آن ادامه پیدا کند .  شرح کامل این مطالعات و روش های به کار رفته در آن در آخرین شماره مجله تخصصی اورولوژی Urology منتشر شده است .