امواج مرموز، نشانه‌ای از بیگانگان فضایی

امواج سریع رادیویی تشعشعات درخشان امواج رادیویی هستند که تنها چند هزارم ثانیه دوام داشته و توسط تلسکوپ آشکار می‌شوند. نخستین نمونه این امواج 10 سال قبل شناسایی، و تا امروز تنها 17 عدد از آن‌ها کشف شده است. البته محققان فکر می‌کنند هزاران انفجار مشابه روزانه رخ می‌دهد، اما تنها 17 عدد از آن‌ها گزارش شده است. در ابتدا «آبراهام لوئب» می‌گوید که رویکرد محافظه‌کارانه‌ای در توضیح این پدیده داشته است:« ساده‌ترین توضیح، احتمالا شعله‌‌های خورشیدی از ستاره‌های بزرگ در کهکشان است» لوئب اخترفیزیک‌دان نظری و مدیر دپارتمان اختر فیزیک هاروارد است. اما بعدا یکی از این امواج مرموز در یک کشهکشان کوچک در فاصله چندین میلیارد سال نوری دیده شد. در نهایت مشخص شد این امواج از لبه‌های دنیا می‌آیند و درخشان‌ترین چیز‌هایی هستند که می‌شناسیم.

در مقاله‌ای که در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است لوئب و « منسوی لینگام» تصمیم گرفتند امکان این که منشاء این امواج تمدن‌های بیگانه فراکهکشانی باشد، را بسنجند:« از آن‌جایی که تعداد بی شماری کهکشان در خارج راه‌شیری وجود دارد، از نظر آماری منطقی است که این پدیده را بیشتر در خارج راه‌شیری ببینیم تا در داخل آن» این را لینگام می‌گوید. در حالی‌که لینگام و لوئب نمی‌توانند ادعا کنند، این امواج قطعا از بیگانگان ناشی می‌شوند، آنها نتیجه گرفتند که این امواج ناشی از فرستنده‌های رادیویی غول پیکر است که آن‌ها برای سفر بین کهکشانی به کار می‌برند. تقریبا یک فرستنده رادیویی به ابعاد یک سیاره که با نور خورشید تغذیه می‌شود، می‌تواند انرژی لازم برای سفر بین ستاره‌ای با سرعت نور را فراهم کند. « حد بالایی وجود چنین تمدن‌هایی در تحقیق ما 10 هزار تا است، اما این حد نهایی با بهترین شانس است و ممکن است تعداد واقعی بسیار کمتر باشد».

هیچ کس روی زمین تا به حال نور ناشی از سفر بین ستاره‌ای را شناسایی نکرده است، تنها انفجارهای کوتاه و بسیار درخشان انرژی توسط رادیوتلسکوپ‌ها شناسایی شده‌اند. اما برای ما که این امواج درخشان را در فواصل بسیار دور شناسایی می‌کنیم، این‌طور است که این منابع باید بسیار درخشان باشند. بنابراین سناریو این است که این امواج تشعشعاتی بسیار باریک هستند، که آن‌ها را در کهکشان به جلو می‌راند.

اما این نظر ممکن است بسیار مناقشه برانگیز باشد، مخصوصا وقتی از بیگانگانی با این سطح از تکنولوژی حرف می زنیم. با این حال بنابر آن‌چه در مقاله آمده است، این توضیح می‌تواند کاملا قابل قبول باشد.