رویدادهای آسمانی فروردین 96

به گزارش ایرنا،مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: اولین رویداد پس از تحویل سال نو در ساعت 14: 19 دقیقه دوشنبه 30 اسفند رخ خواهد داد و سیاره کیوان در این ساعت 4/3 درجه جنوب ماه قرار می گیرد. بنابراین در شامگاه این روز ماه و کیوان کمترین جدایی را با یکدیگر خواهند داشت.
مهندس 'مسعود عتیقی' افزود: ساعت 19:28 دقیقه همین روز ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد ؛ سیاره تیر در ساعت 18:30 دقیقه روز پنجشنبه سوم فروردین 96 به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) می رسد.
وی ادامه داد: دو روز بعد یعنی شنبه پنج فروردین 96 در ساعت 15: 30 دقیقه ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید به مقارنه داخلی می رسد و میان زمین و خورشید قرار خواهد داشت، بنابراین طی روزهای قبل و بعد از این تاریخ این جرم درخشان آسمان قابل رصد نخواهد بود؛ در همین شب و در ساعت 20:11 دقیقه ماه به گره نزولی رسیده و در مدار خود به پایین صفحه مداری زمین می رود.
به گفته عتیقی، ساعت 7:17 دقیقه صبح سه شنبه 8 فروردین 96، ماه نو خواهد شد؛ علاقمندان می توانند در شامگاه این تاریخ به جستجو هلال رجب 1438 بپردازند.در شامگاه چهارشنبه 9 فروردین 96 ، سیاره های تیر و بهرام با ماه در سه راس یک مثلث قائم الزاویه قرار می گیرند.
وی ادامه داد: پنجشنبه 10 فروردین 96 در ساعت 17:9 دقیقه ماه به کمترین فاصله با زمین رسیده و 363 هزار و 855 کیلومتری زمین خواهد بود ؛ همچنین در ساعت 17:33 این تاریخ سیاره سرخ بهرام 5.5 درجه شمال هلال زیبای ماه رجب قرار می گیرد. شنبه 12 فروردین 96 در ساعت 13:20 دقیقه ستاره چشم گاو (دبران) تنها 3/0 درجه جنوب ماه است و در این شبانگاه کمترین جدایی را از این اجرام شاهد هستیم در ضمن در این تاریخ سیاره تیزپای تیر در حداکثر کشیدگی شرقی خود بوده و در ساعت 14:30 دقیقه این روز با مهر تابان 19 درجه جدایی خواهد داشت.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: ساعت 23:9 دقیقه دوشنبه 14 فروردین 96 ماه به وضعیت تربیع اول می رسد، چهارشنبه 16 فروردین در ساعت 17:15 دقیقه خوشه کندوی عسل که یک خوشه زیبای باز ستاره ای در برج فلکی خرچنگ است 3.8 درجه شمال ماه قرار می گیرد و در این شب اجرام مذکور کمترین جدایی را با هم دارند.
عتیقی گفت :جمعه 18 فروردین با سه رویداد نجومی همراه خواهد بود در ساعت 9 صبح ستاره دل شیر (قلب الاسد) که ستاره پر نور صورت فلکی شیر است 7/0 درجه با ماه جدایی دارد و در شب قبل این اجرام هم نشین یکدیگرند. در ساعت 13:44 دقیقه همین روز ماه به گره صعودی رسیده و به بالای صفحه مداری زمین می خزد همچنین در ساعت 1:30 دقیقه بعد از نیمه این شب و در حقیقت در بامداد شنبه 19 فروردین سیاره غول پیکر برجیس در وضعیت مقابله بوده و بهترین شرایط را برای رصد با تلسکوپ دارد.
وی ادامه داد: ساعت 1:50 دقیقه بامداد سه شنبه 22 فروردین غول منظومه خورشیدی برجیس (مشتری) 2.2 درجه جنوب کره ماه خوهد بود. سه شنبه 23 فروردین در ساعت 10:38 دقیقه صبح ماه کامل خواهد شد؛ سیاره سبز آبی اورانوس در ساعت 10:30 دقیقه جمعه 25 فروردین 96 در وضعیت مقارنه بوده و در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد که قابل رصد نخواهد بود.
به گفته عتیقی ، ماه در ساعت 14:35 دقیقه روز شنبه شنبه 26 فروردین به اوج زمینی می رسد و 405 هزار و 478 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. ساعت 23:9 دقیقه شبانگاه یکشنبه 27 فروردین سیاره زییا و حلقه برگردن کیوان 2/3 درجه جنوب ماه قرار می گیرد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت 9:57 دقیقه صبح چهارشنبه 30 فروردین 96 ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و با این رخداد رویدادهای نجومی اولین ماه 96 پایان می پذیرد.