نوروز، زمانی برای شاد بودن

با ارائه پیشنهادی از سوی جیمی ایلین، مشاور سازمان ملل در تاریخ 28 ژوئن 2012 و موافقت 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل و تصویب قطعنامه 281/66، تاریخ 20 مارس به عنوان روز جهانی شادی (International Day of Happiness) تعیین و نامگذاری شد.

هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام "روز شادی"، نشان دادن اهمیت شادی در زندگی مردم جهان است.

 

اهداف 17 گانه توسعه پایدار سازمان ملل متحد (2015-2030) از جمله پایان دادن به فقر و گرسنگی، کاهش نابرابری، رشد اقتصادی پایدار، جامعه پایدار و صلح آمیز همگی منجر به افزایش سطح رفاه و شادی مردم جهان می شوند. 

شادند جهانیان به نوروز و به عید

صله رحم از جمله موضوعاتی است که در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ دید و بازدیدهای عید نوروز و تعامل با خویشاوندان و دوستان، تأثیر قابل توجهی بر شادی و نشاط روحی افراد دارد. 

در عین حال، ایام تعطیلات عید نوروز زمان بسیار مناسبی برای گردش در دل طبیعت و مسافرت است. نتایج مطالعات مختلف نشان می دهند، سفر یکی از بهترین راه ها برای تجدد قوا، دستیابی به آرامش، کسب نشاط و شادمانی جسمی- روحی است؛ خواه این سفر کاری باشد، یا یک سفر کوتاه در آخر هفته یا برای تعطیلات سال نو.

اختصاص یک زمان ویژه برای "خود"، سپری کردن زمان بیشتر با اعضای خانواده، ثبت خاطرات شیرین با همسفران، دور شدن از محیط کاری و عادات روزمره زندگی، افزایش حس اعتماد به نفس، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ های تازه، لذت بردن از کسب تجارب جدید، بهره مندی از آب و هوا و تغذیه سالم تر، از دلایل اثرگذاری مثبت سفر بر سلامت جسم و روح افراد هستند.

و به قول حافظ شیرازی:

ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی

از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی

به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی

 

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

براساس نتایج جدیدترین تحقیقات روانشناسی و حوزه های مرتبط، موضوعات ذیل به عنوان 10 کلید برای داشتن زندگی شادتر مطرح شده اند:

رویای بزرگ  (GREAT DREAM)

بخشیدن (Giving): کمک کردن یا انجام کاری برای دیگران

در ارتباط بودن (Relating): تعامل و ارتباط با فامیل و دوستان

ورزش کردن (Exercising): ورزش و مراقبت از سلامت جسم

آگاهی (Awareness): داشتن سبک زندگی آگاهانه

امتحان کردن (Trying out): تلاش برای یادگیری موضوعات جدید

هدف داشتن (Direction): داشتن هدف در زندگی و حرکت رو به جلو

انعطاف پذیری (Resilience):  در برابر مشکلات انعطاف پذیر باشیم

احساسات (Emotions):  همواره بدنبال خوبی ها باشیم

پذیرش (Acceptance): از خودمان رضایت داشته باشیم

مفهوم (Meaning): جزئی از یک چرخه و گروه بزرگتر باشیم

 

رابطه تغذیه و شادی

باید این نکته را مدنظر داشت که مواد غذایی علاوه بر اثرگذاری بر شکل ظاهری بدن، بر خلق و خوی افراد نیز تأثیر می گذارند. مواد غذایی که سرشار از مواد مغذی هستند، منجر به افزایش ترشح اندورفین می شوند؛ این نوع ماده شیمیایی از اثر آرامش بخشی برخوردار است.

چیلی که در رژیم غذایی مردم جنوب شرق آسیا به وفور دیده می شود، منجر به آزاد شدن اندورفین طبیعی در بدن شده و حس آرامش را در فرد ایجاد می کند. آووکادو حاوی کولین است که باعث افزایش سطح سروتونین (هورومون شادی و سرخوشی) می شود.

کاکائو خالص حاوی تئوبرومین است که در نقش یک محرک سالم عمل می کند. کلم پیچ، کلم برگ و اسفناج از خاصیت افزایش ترشح اندورفین برخوردار هستند و بدلیل دارا بودن ویتامین B6 مانع از ترشح زیاد هورمون استرس کورتیزول می شود.

زعفران دارای روغن های مفید پینن، بورنئول و ژرانیول است. نشاط آوری و بهبود خلق و خو، از خواص ویژه زعفران است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: actionforhappiness / hidoctor  / / huffingtonpost  telegraph UN /

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا