الگوریتم جدید گوگل تا 35 درصد فایل‌های Jpeg را فشرده می‌کند

به گزارش شبکه،به دلایل کاملا روشنی، گوگل از کم شدن مدت زمان بارگذاری صفحات وب و سرویس‌ها پشتیبانی می‌کند. یکی از راه‌کارهایی که باعث تسریع در روند بارگذاری سریع صفحات می‌شود کم کردن حجم فایل‌هایی است که امروزه روی اینترنت قرار دارند. در سال 2014 میلادی فرمت WebP پیشنهاد شد. فرمتی که قادر بود به میزان 10 درصد اندازه فایل‌های تصویر را کاهش دهد. اما جدیدترین الگوریتمی که در این زمینه از سوی گوگل آماده شده است Guetzli نام دارد. یک الگوریتم متن باز که قادر به کدگذاری فایل‌های تصویری Jpeg بوده و می‌تواند به میزان 35 درصد فایل‌هایی که بر مبنای این الگوریتم تولید می‌شوند را کوچک‌تر کند.

گوگل در وبلاگ این شرکت به این موضوع اشاره کرده است که این متد کاهنده رویکردی شبیه به الگوریتم Zopfli دارد که می‌تواند اندازه فایل‌هایی با فرمت فایلی PNG و gzip را کم کند، بدون آن‌که فرمت جدیدی را تولید کند. البته لازم به توضیح است فشرده‌سازی تصویری مبتنی بر RNN شبیه به WebP  از رویکرد متفاوتی استفاده می‌کند. در این رویکرد نه تنها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای کم کردن اندازه فایل‌ها استفاده می‌شود، بلکه هر دو طرف کاربر و اکوسیستم پیاده‌سازی کننده این فرمت نیز برای آن‌که بتوانند تصاویر را به شکل درستی مشاهده کرده باید یکسری تغییرات را به وجود آورند.

اگر به دنبال آن هستید تا کمی اطلاعات تخصصی در مورد الگوریتم طراحی شده از سوی گوگل به دست آورید، باید به شما بگوییم Guetzli که به زبان آلمانی نام یک شیرینی است، از فازهای کمتری در زمینه فشرده‌سازی استفاده می‌کند. این الگوریتم بر کیفیت بصری تصاویر و نقاط برجسته و مهم عکس برای کم کردن اندازه فایل‌ها متمرکز است. به طوری که Guetzli بر مبنای مدل ویژه روان-بصری (psychovisual) (بله درست متوجه شده‌اید) عکس کار کرده و سعی می‌کند درک درستی از بازه تقریبی توزیع رنگ‌ها به دست آورده و از بخش‌هایی که اطلاعات کم اهمیت‌تری دارند صرف‌نظر کرده و بر جزییات دقیق‌تری که دست‌یافتنی‌تر هستند متمرکز شود. همین موضوع باعث می‌شود تا الگوریتم فوق همانند نمونه‌های دیگری شبیه به libjpeg به زمان و توان پردازشی بیشتری برای فشرده‌سازی تصاویر نیاز داشته باشد.

گوگل می‌گوید: «در حالی که مدت زمان پردازش افزایش می‌کند اما اطمینان داریم که مردم در زمان ارزیابی این الگوریتم نظر مساعدی خواهند داشت.» اگر به تصویر زیر دقت کنید مشاهده می‌کنید که عکس فشرده نشده در سمت چپ قرار دارد. عکس فشرده شده با الگوریتم libjpeg در وسط قرار گرفته است و عکس فشرده شده با الگوریتم Guetzli در سمت راست تصویر قرار گرفته است.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این الگوریتم به آدرس google/guetzli مراجعه کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا