گوشی های هوشمند پزشکان آینده

برخی از فناوری های به کار رفته در گوشی های هوشمند از جمله شتاب سنج، میکروفون و فلش دوربین می توانند به عنوان ابزار پزشکی کاربرد داشته باشند. محققان در تحقیقات خود دریافته اند، میکروفون و فلش دوربین گوشی های هوشمند می توانند برای تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرند.

شوتاک پاتل، استاد دانشگاه واشنگتن درحال توسعه اپلیکیشنی است که از طریق قرار دادن انگشت دست بر روی فلش دوربین، قادر به اندازه گیری سطح گلبول های قرمز خون است؛ چنین ابزار ساده و دردسترسی می تواند مشکل کم خونی فرد را به سرعت تشخیص دهد.

پاتل در سخنرانی خود در نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS)  در بوستون عنوان کرد که در آینده، کاربران قادر خواهند بود از گوشی های هوشمند برای تشخیص پوکی استخوان و از میکروفون این دستگاه ها برای تست عملکرد ریه استفاده کنند؛ به عنوان مثال میکروفون گوشی با بررسی عملکرد ریه می تواند احتمال وقوع حملات آسم را پیش بینی کند.

حسگرهای گوشی های هوشمند از قابلیت استفاده برای تشخیص انواع خاصی از بیماری ها برخوردار هستند. حسگرهای حرکتی با استفاده از اپلیکیشن توسعه یافته توسط محققان دانشگاه واشنگتن، قادر به تشخیص پوکی استخوان هستند.

محققان موسسه فناوری جورجیا (GIT) نیز درحال کار بر روی سیستمی برای استفاده از گوشی های هوشمند و رایانه ها برای بهبود شرایط بیماری مزمن از جمله دیابت و سرطان بویزه سرطان پستان هستند.

به گفته محققان، مدیریت (کنترل) بیماری ها خارج از مطب و درمانگاه، تغییرات شگرفی در فرآیند تشخیص بیماری ها ایجاد می کند؛ در عین حال، جمع آوری داده ها توسط گوشی های هوشمند، روند تشخیص و شروع درمان را تسهیل می کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا