آموزش عالی به سمت رفتارهای صوری رفته است

غلامعلی حداد عادل در گفتگو با مهر گفت: یکی از علت های بروز تقلب و تخلف در مقالات علمی حرکت آموزش عالی به سمت رفتارهای صوری و ظاهری است چراکه بیشتر به اعداد، ارقام و آمار توجه شده است.

وی افزود: این امر موجب شده تا اساتید و دانشجویان به فکر مدارک ظاهری باشند  بنابراین سومندی، فعالیت های عمقی و بومی تحت الشعاع قرار می گیرد.

فقدان تناسب استاد و دانشجو علل بروز تقلب علمی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دلیل دیگری که می توان برای بروز تقلب و تخلف علمی و تولید مقاله اشاره کرد موضوع عدم تناسب استاد و دانشجو است.

حدادعادل تاکید کرد: باتوجه به اینکه طی سال های گذشته جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور افزایش یافته است بنابراین اساتید نمی توانند نظارت لازم را بر روند تدوین پایان نامه های دانشجویان داشته باشند.

وی اظهار داشت: عدم نظارت کافی بر تدوین پایان نامه های دانشجویی می تواند زمینه ای برای بروز تقلب و تخلف علمی ایجاد کند.

فعالیت های علمی شکلی شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فعالیت های علمی در کشور مقداری شکلی شده است، گفت: فعالیت های صوری و غیر واقعی علمی آفت های امروز تولید علم کشور بشمار می روند.

حدادعادل افزود: در برخی موارد دیده می شود که باتوجه به اینکه استاد در تدوین مقاله ای دخالت نداشته است اما به دانشجو اجبار می شود که اسم استاد در مقاله ذکر شود.

لزوم برخورد قانونی با تخلفات علمی

وی عنوان کرد: دلیل دیگر بروز تخلفات و تقلب علمی عدم برخورد با متخلفان است که باید این موضوع از سوی رسانه ها و از سوی نهادهای حقوقی و اداری بررسی و برخورد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در برخورد با متخلفان علمی ضعف و سستی وجود دارد و این پدیده زشت موجب شده تا زحمت خدمتگذاران و استادان کشور نیز تحت الشعاع قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا