نيازمند سرمايه‌گذاري در حوزه جراحي فک و صورت هستيم

دکتر محمد بيات رييس هيات مديره انجمن جراحان فک و صورت با اشاره به اين که تقريبا هيچ عمل جراحي نيست که در دنيا صورت گيرد و توسط جراحان فک و صورت ايران قابل انجام نباشد،گفت: تنها محدوديتي که گاهي وجود دارد در اختيار نبودن سخت افزارها و نرم افزارهاي جديدي است که به عنوان تکنولوژي هاي تازه وارد بازار دنيا مي شوند و به علت تحريم و گراني، گاهي در دسترس ما نيستند.

وي افزود: عليرغم اين مشکلات همکاران ما توانستند از اين تکنولوژي ها استفاده کنند و بسياري از اعمال جراحي را با استفاده از تکنولوژي هايي مانند نويگيشن و نرم افزارهاي بازسازي و ايمپلنتولوژي ديجيتال و امثال آن ها انجام دهند.

وي ادامه داد : زماني بود که ما جراح به تعداد کافي در کشور نداشتيم و دسترسي مردم به خدمات جراحي فک و صورت مشکل بود اما اکنون در تمام استان هاي کشور جراح داريم که از نظر سطح آموزش و پژوهش ارتقا قابل توجهي داشته اند .

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت : تمام جراحي هاي جديدي که در دنيا عرضه شده و وجود دارد در کشور ما نيز انجام مي شود و تنها مشکل موجود امکانات است که نيازمند سرمايه گذاري در اين حوزه هستيم.

بيات ضمن اشاره به اين که زماني که ما دوره تخصصي خود را مي گذرانديم اين رشته بسيار محدود بود؛ تصريح کرد: امروز در دنيا اين رشته چنان گسترش يافته که حتي بيمارستان هاي اختصاصي براي آن تاسيس شده است که شامل بخش‌هاي مختلف با امکانات بسيار وسيع مي شود.

وي با گلايه از اين که هنوز جراحان فک وصورت در کشورمان با امکانات محدود کار مي کنند،خاطر نشان کرد: اگر چه در برخي دانشگاه‌ها تلاش‌هايي انجام و امکاناتي فراهم شده است  اما خيلي محدود بوده و براي تامين نيازمردم لازم است تا  سرمايه گذاري دراين حوزه صورت گرفته و امکان خدمت رساني بهتر فراهم شود.

رييس هيات مديره انجمن جراحان فک و صورت  با بيان اين که مشکلات به وزارت بهداشت انعکاس داده شده است؛ ابراز داشت: نيازمند توجه بيشتر متوليان امر به اين حوزه هستيم و بايد چند مرکز اصلي براي ارائه خدمات جراحي فک وصورت در دانشگاههاي بزرگ کشور تاسيس شود تا خدمات فوق تخصصي و پيشرفته را به بيماران ارائه دهند و مانند هر رشته ديگري لازم نيست که در همه استان هاي کشور خدمات خيلي پيشرفته ارائه شود.همچنین گفتنی است،در اين رشته بايد يکسري خدمات اختصاصي و ويژه ارائه شود که لازم است چند مرکز بزرگ و مجهز براي ارائه خدمات آن فراهم شود.

وي با بيان اين که حوزه عملکرد اين رشته بسيار وسيع است، گفت: گاهي اوقات مردم و حتي همکارانمان در رشته هاي پزشکي و دندانپزشکي به خدمات اين رشته آشنايي ندارند و واقعا نمي دانند در چه مواردي بايد بيمار به يک جراح فک و صورت مراجعه کنند.

رييس هيات مديره انجمن جراحان فک و صورت  به برگزاري پانزدهمين کنگره بين المللي انجمن جراحان دهان، فک و صورت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: کنگره امسال مانند سال هاي گذشته شامل سه قسمت جراحي دهان و فک وصورت، ايمپلنت و جشنواره پژوهشگران جوان است که هر ساله برگزار مي شود.

بيات محورهاي اصلي بخش‌هاي کنگره را تکنولوژي‌هاي جديد در جراحي و ايمپلنت عنوان کرد و گفت: مشخصه کنگره امسال دعوت از افراد بنام و برجسته خارجي است که اين امر بار علمي کنگره را تا حد زيادي ارتقا مي‌دهد و در اجرا هم تلاش شده تا نوآوري داشته باشيم و سمپوزيوم‌ها دقيق و با کيفيت بالاتري برگزار شود .

گفتنی است، پانزدهمين كنگره بين المللي انجمن جراحان دهان، فك و صورت ايران و هفتمین همایش بین المللی ایمپلنت خلیج فارس با حضور پانزده سخنران مطرح بین المللی این رشته از فردا به مدت چهار روز در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا