سامانه اصالت سنج در راستای پیشگیری از سرقت علمی راه اندازی شد

دکتر واشقانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نیز در این همایش درباره عوامل ایجاد تخلف پژوهشی سخنرانی کرد و بر توسعه آموزش های لازم در راستای پیشگیری از سرقت علمی اشاره کرد.

وی با تاکید بر تعامل هرچه بیشتر استاد و دانشجو در انجام پژوهش ها و پایان نامه ها افزود: سامانه اصالت سنج در راستای پیشگیری از سرقت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است.
همچنین دكتر سيدحسن فيروزآبادي دبير شوراي عالي فضاي مجازي نيز در اين همايش با اشاره به عوامل ناپايداركننده در توليد علم بر توسعه راهكارهاي پيشگيري از سرقت علمي  عنوان کرد:  انفجار جمعيت، انفجار اطلاعات، توسعه شبكه‌هاي اجتماعي، و توسعه سرعت علم از عوامل ناپايداركننده در زمينه توليد علم هستند.

وي با اشاره به سابقه تمدني درخشان گذشته كشورمان خاظرنشان کرد: آنچه تحت عنوان سرقت علمي از آن ياد مي‌شود در همه جاي دنيا وجود دارد ولي بايد با ابزارها و كنترل‌هاي لازم با اين مقوله برخورد كنيم.
دكتر فيروزآبادي به مقوله كپي‌رايت و بحث مالكيت فكري اشاره کرد و گفت: عدم توجه به اين دو مقوله مي‌تواند دستاوردهاي پژوهشگران و محققان علمي را تحت تأثير قرار دهد.
دكتر شمسي دبير كميته اخلاق در پژوهش، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز با تأكيد بر دستاوردهاي خوب جهاد دانشگاهي در زمينه اخلاق‌مداري در حوزه علم خاطرنشان كرد:همكاري‌ها در اين زمينه با جهاد دانشگاهي بيش از پيش گسترش خواهد يافت.
وی با اشاره به مسائلي كه در ماه‌هاي اخير در زمينه توليد علم در سطح دنيا براي كشورمان اتفاق افتاده بود ،گفت: در اين زمينه 199 مقاله مورد بحث بود كه 55 مقاله از اين تعداد مربوط به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بود كه در اين راستا 5 نفر اخراج و با ساير افراد نيز برخورد لازم صورت گرفت.  
بر اساس این گزارش، در اين همايش علمي 22 سخنراني و مقاله علمي در زمينه گفتمان‌سازي و اخلاق‌مداري در حوزه توليد علم و پيشگيري از سرقت علمي ارائه مي‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا