تشخیص زمان بیماری ها با کمک حسگرهای زیستی پوشیدنی

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان دانشگاه استنفورد در این مطالعه با پیگیری وضعیت روزانه 60 نفر متوجه شدند که ساعت های هوشمند و سایر حسگرهای زیستی شخصی می توانند به مشخص کردن زمان ابتلای افراد به سرماخوردگی و حتی نشان دادن ابتلا به وضعیت های پیچیده مانند بیماری لایم و یا دیابت کمک کنند.

بیماری لایم (Lyme disease) نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. این بیماری شایعترین بیماری ناشی از نیش کنه در نیمکره شمالی است.
مایکل اسنایدر استاد و رییس بخش ژنتیک در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما می خواهیم در سریع ترین زمان ممکن سلامت افراد و یا ابتلای آنها به بیماری را مشخص و اعلام کنیم.
ساعت های هوشمند و ابزارهای مشابه قابل حمل معمولا برای اندازه گیری گام ها و پارامترهای فیزیولوژی مورد استفاده قرار می گیرند، اما عموما برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار نگرفته اند.
گروه اسنایدر برای این مطالعه، با استفاده از قابلیت حمل و سهولت استفاده از دستگاه های پوشیدنی، به مدت دو سال شاخص هایی را مانند ضربان قلب و دمای بدن هزاران شرکت کننده گردآوری کردند.
این ابزارها با پیگیری مداوم شاخص ها، به طور بالقوه تجهیزات سریعی برای تشخیص فوری ابتلا به بیماری هایی هستند که فیزیولوژی بدن را تغییر می دهند.
به گفته اسنایدر، ضربان قلب و دمای پوست زمانی که افراد در آستانه ابتلا به بیماری هستند، افزایش می یابد.
گروه وی برای تشخیص تغییرات و زمان ابتلای افراد به بیماری، یک برنامه نرم افزاری به نام 'تغییر قلب' برای یک ساعت هوشمند نوشتند. این ابزار قادر به تشخیص سرماخوردگی های شایع بود و در یک مورد به تشخیص بیماری لایم کمک کرد.
این تحقیق زمینه را برای ابداع تلفن هوشمندی که به عنوان یک داشبورد سلامتی، سلامت کاربر را کنترل کند و علائم اولیه بیماری را حتی قبل از ابتلا به بیماری محسوس کند، هموار می سازد.
این مطالعه که در شماره 12 ژانویه 2017 مجله PLOS Biology منتشر شد، نتایج دیگری نیز داشت: حسگرهای زیستی شخصی را می توان به طور بالقوه به یک آزمایش ساده برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، تبدیل کرد. این ابزارها با تشخیص انحراف ها در الگوهای ضربان قلب افراد که با الگوهای ضربان قلب افراد سالم تفاوت دارند، می توانند افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تشخیص دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا