کاهش 10 هزار برابری انرژی برای برقراری ارتباط با وای فای

به گزارش ایرنا از ساینس، در حال حاضر سیگنال های وای فای با استفاده از دو نوع سیگنال دیجیتالی شامل باند اصلی دیجیتالی و فرکانس رادیویی مخابره می شوند. اما با وجود پیشرفت های چشمگیر در کاهش انرژی مورد استفاده باند اصلی دیجیتالی، فرکانس رادیویی حجم زیادی از انرژی را مصرف می کند و همین امر موجب خالی شدن باتری گوشی تلفن همراه در زمان اتصال از طریق وای فای می شود. 
محققان دانشگاه واشینگتن برای حل این مشکل، سیگنال دیجیتال و آنالوگ را تجزیه کردند و تمام کارکردهای موج آنالوگ فرکانس رادیویی را در یک دستگاه واحد متمرکز کردند. این دستگاه قادر است سیگنال وای فای را با استفاده از مجموعه ای از حسگرها تولید کند که توسط یک سوییچ دیجیتالی موسوم به دستگاه وای فای منفعل دریافت می شوند. از آنجا که میزان مصرف انرژی این دستگاه در مقایسه با سیگنال آنالوگ بسیار ناچیز است؛ میزان مصرف انرژی اتصال وای فای تا 10 هزار برابر کاهش می یابد.
محققان در آزمایشات اولیه با استفاده از این فناوری که وای فای منفعل نام دارد، توانسته اند به سرعت انتقال 11 مگابیت بر ثانیه برسند. با وجود این در تلاشند تا سرعت اتصال را افزایش دهند و مهم تر این که توانستند نشان دهند، فناوری وای فای منفعل در دنیای واقعی قابلیت استفاده دارد و با روترها و گوشی های هوشمند موجود در بازار سازگاری دارد. 
این فناوری توسط نشریه MIT Technology Review به عنوان یکی از اثرگذارترین پیشرفت های فنی سال 2016 میلادی معرفی شده است.
قرار است گزارش کامل این تحقیقات در ماه مارس سال میلادی آینده در کنفرانس USENIX Symposium on Networked Systems Design and Implementation ارائه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا