نابودی منابع غذائی لاک پشت ها به دلیل دخالت انسان

یکی از مهمترین مشکلاتی که محیط زیست که بسیاری از نقاط مختلف کره زمین با آن رو به رو شده ، دخالت های مصنوعی انسان در طبیعت است . یکی از این موارد ، انتقال گونه های مختلف گیاهی و حیوانی به مناطق غیر بومی محسوب می شود که در نتیجه این فعالیت ، گونه جدید وارد شده به مناطق جدید به صورت گونه مهاجم عمل کرده و چون فاقد دشمن طبیعی در منطقه است ، اکوسیستم طبیعی بخش های فوق را تغییر داده و سبب نابودی گونه های بومی می شود .

پژوهش های جدید انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیز Washington University in St. Louis نشان می دهد که گونه های مهاجم و غیر بومی گیاهی که به واسطه فعالیت های انسانی وارد مناطقی از مجمع الجزایر استوائی گالپاگوس Galapagos شده ، موجب از بین رفتن بیش از نیمی از گیاهان بومی این منطقه شده اند . این موضوع علاوه بر اهمیت گیاه شناسی ، از این منظر قابل اهمیت است که این گیاهان از بین رفته ، منبع اصلی غذائی گونه های منحصر به فرد لاک پشت های غول پیکر ساکن در این سرزمین هستند و این موضوع سبب کاهش شدید منابع غذائی این حیوانات شده است .

گفتنی است گروهی از دانشمندان جانور شناس و گیاه شناس با بررسی دقیق این موضوع به نتایج فوق دست یافته اند و شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله علمی مطالعات زیستی مناطق حاره با نام journal Biotropica منتشر شده است . به اعتقاد این پژوهشگران ، گونه های گیاهان غیر بومی وارد شده به این منطقه ، خطری جدی و تهدیدی بزرگ برای طبیعت این مناطق محسوب می شوند .

مجمع الجزایر گالاپاگوس ، جزایر آتشفشانی متعددی هستند که در مناطق استوائی اقیانوس آرام قرار گرفته اند . این جزایر در فاصله نهصد و شش کیلومتری غرب کشور اکوادر واقع قرار دارند .  این جزایر مسکونی بوده و مساحتی بالغ بر 45 هزار کیلومتر مربع را شامل می شوند . بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 2010 میلادی ، 25 هزار نفر در این جزایر سکونت دارند . در تصویر فوق ، یکی از نمونه های لاک پشت بومی و منحصر به فرد این جزایر دیده می شود که در صورت ادامه روند فعلی و نابودی منابع غذائی ، با خطر انقراض رو به رو خواهند شد .