ساخت تراشه هوشمند جهت پیشگیری از آفتاب سوختگی

محققان و دانشمندان انگلیسی ،  دستگاهی ساخته اند که بر میزان مناسب نور خورشیدی که باید به بدن هر فرد برسد تا همیشه پوستی سالم داشته باشد ، نظارت داشته و اندازه مجاز آن را گزارش می دهد . تا کنون روش های مختلفی برای محافظت پوست در برابر نور خورشید و اثرات منفی آن به کار رفته است .

پرتوهای فرا بنفش نور خورشید با طول موج بلند و متوسط به سلول های پوست آسیب رسانده و فرآیند پیرشدن پوست را سرعت می بخشند و علاوه بر آن احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند . به نظر می رسد این اختراع جدید از پوست و بدن در برابر اثرات منفی نور خورشید بیشتر محافظت می کند .

این دستگاه که سولیتر  (Solitair) نام دارد ، بسیار کوچک بوده و به آسانی می توان آن را به لباس و یا گیره های سر متصل کرد . سولیتر  شامل یک سنسور کوچک برای اندازه گیری میزان نور خورشیدی که به بدن فرد می رسد ، است . این دستگاه میزان نور خورشیدی را که فرد دریافت می کند ، اندازه گیری کرده و اطلاعات آن را به نرم افزاری در تلفن هوشمند فرد منتقل می کند و به کاربر گزارش می دهد که چه موقع باید رسیدن نور خورشید را به بدن خود متوقف ساخته و به سایه برود .

قابل توجه است که نرم افزار کمکی این دستگاه که بر روی تلفن همراه نصب می شود ، دارای سیستم مکان یابی بوده و قادر است میزان اشعه نور خورشید را در مکان های مختلف اندازه گیری کند . برای نمونه فردی که در اسکاتلند است می تواند زمان بیشتری را زیر نور آفتاب باشد تا فردی که در مصر زندگی می کند .

برای استفاده از این دستگاه ، ابتدا کاربر میزان رنگ دانه های پوستش را با کمک نرم افزار تلفن همراه هوشمند اندازه گیری می کند . این اطلاعات با پیش بینی وضع آب و هوا و مکان هایی که کاربر در آن قرار داشته و یا قصد سفر به آنها را دارد ، ترکیب می شود .

قابل ذکر است که در حال حاضر ابزارها و دستگاه های دیگری نیز برای اندازه گیری میزان اشعه آفتاب وجود دارد اما بر اساس نظر سازندگان دستگاه سولیتر  (Solitair)، این دستگاه در کنار توجه به شرایط مختلف ، مشخصات پوست کاربر را نیز در نظر می گیرد .

پیتر لوبکه (Peter Luebcke) یکی از طراحان دستگاه سولیتر در این رابطه می گوید : ما به خوبی به اندازه گیری رنگ ، میزان نور و آنالیز تصویری می پردازیم و با استفاده از این پارامترها ، اطلاعاتی مربوط به پوست کاربر و محل قرار گیری آن را جمع آوری می کنیم و به طور مستقیم به نرم افزار گوشی همراه هوشمند می فرستیم و این نرم افزار می تواند میزان پرتو آفتاب را که برای پوست کابر مناسب است ، محاسبه کند .

قابل توجه است که دستگاه سولیتر وسیله ای هوشمند و دقیق بوده به طوری که اگر کاربر از کرم ضد آفتاب نیز استفاده کند ، باز هم دستگاه قادر است اطلاعات درست را دریافت کرده و به نرم افزار منتقل کند .

طراحان این دستگاه در نظر دارند تا ابعاد دستگاه مورد نظر را تا حد یک دکمه لباس کوچک کنند، به طوری که به آسانی با چشم دیده نشود و کاربر بتواند آن را به راحتی پنهان سازد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا