حوزه علمی کشور نیازمند توجه بیشتر خیرین

دکتر محمدمهدی طهرانچی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در بیشتر کشورها امور علمی و پژوهشی و حتی پرداخت شهریه های دانشجویان از محل موقوفات تامین می شود، افزود: در دین مبین اسلام نیز بر وقف در حوزه علم و دانش بسیار تاکید شده است. 
وی وقف نامه 'ربع رشیدی' را گواه تاریخی مناسبی مبنی بر فرهنگ غنی ایرانیان در توجه به مقوله وقف در حوزه علم و دانش دانست و خاطرنشان کرد: در اوائل قرن هشتم هجری قمری خواجه رشید الدین همدانی علاوه بر تدوین این وقف نامه، برای ساماندهی، تمرکز و تداوم تحقیقات و فعالیت های فرهنگی و علمی یک مجموعه بزرگ علمی، آموزشی و پژوهشی به نام ربع رشیدی را به صورت شهرکی علمی در حومه شهر تبریز تاسیس کرد. 
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نبود حمایت مادی از دانشجویان دکتری، کشور را با ضایعه علمی مواجه خواهد کرد، افزود: صندوق های رفاه دانشجویی در دانشگاه ها برای کمک به دانشجویان دکتری نیازمند توجه بیشتری از سوی خیرین کشور است. 
طهرانچی اظهار کرد: دانشجویان دکتری به دلیل اینکه تمام وقت نیستند و بودجه دولتی نیز کفاف حقوق آنها را نمی دهد، بیشتر مجبور می شوند به اشتغال در بازار کار روی آورند. 
وی ادامه داد: واقفان و خیرین باید با ایجاد بنگاه و موسسه های خیریه علاوه بر گسترش اقدامات خداپسندانه خویش، مردم را نیز در امورات خیریه از جمله حمایت از صندوق های رفاه دانشجویی شریک کنند. 
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر نگاه همه دانشگاه ها به بودجه دولتی دوخته شده است، افزود: این بودجه کفاف امور دانشگاه ها را نمی دهد. 
طهرانچی گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به طور حتم برای پرداختن به امور پژوهشی به صورت بهینه، نیازمند سرمایه گذاری در امور تجهیزات آزمایشگاهی نیز هستند. 
وی با تاکید بر گسترش هرچه بیشتر فرهنگ وقف در کشور افزود: اگر طبق خواسته واقف عمل شود، به طور حتم وقف بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت و خیرین بیشتری تشویق به انجام امور خیریه می شوند. 
رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: اگر خودمان بخواهیم به جای واقف در نحوه مصرف موقوفات تصمیم گیری کنیم، شکست می خوریم چراکه ساماندهی و سازماندهی امور وقفی باید به دست خود واقفان و خیرین در قالب بنیادها و موسسه های خیریه صورت گیرد. 
طهرانچی همچنین با بیان اینکه، لازم است واقفین با دایر کردن بنیادها و موسسه های خیریه، دانشگاه ها و مراکز عملی کشور را زیرچتر حمایتی خود قرار دهند، گفت: وظیفه دانشگاه ها نیز پاسداری از حرمت موقوفات است تا به همان شکل به نسل بعدی منتقل شوند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا