حرکت پرفراز و نشیب غولهای فناوری در پروژه خودروی خودران

طی بیش از یک دهه اخیر شرکتهایی همچون گوگل، اپل و البته تسلا تحقیقات دامنه داری را در زمینه طراحی و ساخت خودروهای بدون نیاز به راننده یا همان خودران آغاز کرده اند. اما نکته جالب توجه اینجاست که گوگل هیچگاه در عرصه خودروسازی فعال نبوده است. اپل هم چنین شرایطی را دارد و تنها شرکت تسلا در این گروه به عنوان یک خودروساز نوپا فعالیت می کند. به همین دلیل روشن است که تصور کنیم نگرش این شرکتها در توسعه فناوری خودروهای خودران متفاوت از هم باشد.

پروژه خودروی خودران گوگل در سال 2009 آغاز شد و این درحالی بود که هنوز بسیاری از شرکتهای خودروساز کار خاصی در این زمینه انجام نداده بودند. خودروی خودران این شرکت تاکنون نزدیک به 2.9 میلیون کیلومتر مسافت طی کرده است. گوگل این روزها به شدت مشغول بررسی دقیق نرم افزارهای این خودروست تا آن را در هر شرایطی از جمله بارش برف مورد ارزیابی قرار دهد.

طی بیش از یک دهه اخیر شرکتهایی همچون گوگل، اپل و البته تسلا تحقیقات دامنه داری را در زمینه طراحی و ساخت خودروهای بدون نیاز به راننده یا همان خودران آغاز کرده اند

از سوی دیگر شرکت تسلا که به الون ماسک ثروتمند تعلق دارد دارد هم تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده است. این شرکت پروژه هدایتگر خودکار خود را در بیش از 70 هزار خودروی برقی به کار گرفته است. البته حادثه مرگبار برخورد یکی از این خودروها با یک خودروی سنگین توجهات جهانی را به خطرات موجود جلب کرد.

دقیقا به همین دلیل بود که مهندسان تسلا تحقیقات زیادی را برای به روزرسانی سیستم رانندگی نیمه خودکار این خودروها آغاز کردند. بدین ترتیب خودروهای برقی که به عنوان محصولات خودران ساخته می شوند بیش از پیش به سیستم پیشرفته راداری و نه دوربینها متکی خواهند بود. در نتیجه این دسته از خودروها بیش از قبل در مواجه شدن با موانع و خطرات مرگبار واکنشی هوشمندانه تر خواهند داشت.

اما یکی دیگر از شرکتهایی در این عرصه فعال بوده اما هیچگاه درباره آن به روشنی صحبت نشده اپل است. این شرکت آمریکایی پروژه مرموزی موسوم به «تیتان» را به پیش برده تا نشان دهد که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای خودران بیکار نبوده است. با این حال اکنون خبر می رسد که اپل این پروژه را تقریبا به حالت نیمه فعال درآورده و در نظر دارد بازنگری جدی در این مسیر انجام دهد.

اپل در روزهای اخیر از آیفون 7 رونمایی کرده و به نظر می رسد تلاش می کند تا نگاه دوباره ای به پروژه خودروی خودران داشته باشد. حتی این شرکت شماری از کارمندانش را اخراج کرده است، اقدامی که از سوی کارشناسان عجیب و بحث برانگیز محسوب می شود.

منبع:  bloomberg

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا