دانشمندان به پیش بینی زمین لرزه فکر می کنند

زمین لرزه اخیر مرکز ایتالیا که همراه با تخریب تقریبا کامل یک شهر بوده است با مرگ بیش از 280 تن به یکی از تلخ ترین زمین لرزه های چند دهه اخیر در اروپا بدل شده است.

اما همزمان دانشمندان ایتالیایی مقدمات آزمایشات نهایی سیستم جدیدی در زمینه پیش بینی زمین لرزه را فراهم می کنند. درصورتیکه این آزمایشات با موفقیت همراه شود این امیدواری شکل خواهد گرفت که در آینده پیش بینی زمین لرزه تا یک هفته پیش از وقوع آن امکانپذیر شود. بدین ترتیب می توان از مرگ و میر ده ها هزار تن جلوگیری کرده و در عین حال از حجم لطمات اقتصادی آن هم کاست.

واقعیت اینجاست که پیش بینی افزایش فعالیتهای درون زمینی کار بسیار دشواری است با این حال پیش بینی های زیادی در این زمینه انجام می شود که البته قابل اطمینان ترین آنها نیز عملا کارایی ندارند. مشکل اینجاست که به گفته «ایان ماین» از دانشگاه ادینبورگ بریتانیا، به رغم انبوه تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته است اما محققان هنوز نتوانسته اند سیگنالی را شناسایی کنند که برای پیش بینی زمین لرزه های مختلف کارایی داشته باشد.

زمین لرزه 6.2 ریشتری چهارشنبه گذشته ایتالیا که مرکز آن در عمق 45 کیلومتری زمین بوده است هیچ علامت هشدار دهنده ای نداشته است. به همین منظور دانشمندان ایتالیایی دست به کار شده و سیستم پیشرفته ای را راه اندازی می کنند که داده های مربوط به نظارت فعالیتهای درون زمینی را به مدلهای ریاضی تبدیل می نماید. آنها امیدوارند که از طریق این فناوری جدید پیش بینی زمین لرزه حتی چند روز قابل از وقوع آن امکانپذیر باشد. این فناوری جدید امکانات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار می دهد تا بتوانند پس لرزه ها را نیز با دقت پیش بینی کنند. تنها در جریان زمین لرزه اخیر ایتالیا پس لرزه هایی با قدرت 4.3 ریشتر نیز روی داده است.

اما نکته دیگری که در جریان این زمین لرزه مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است مربوط به سست بودن ساختمانهایی است که با ریزش آوار آنها، شمار زیادی از افراد جان خود را از دست داده اند. در واقع مطالعات نشان می دهد که زمین لرزه ها افراد را نمی کشند بلکه ریزش آوار است که با به دام انداختن افراد، جان آنها را می گیرد. نگاهی به تصاویر مربوط به این زمین لرزه گویای آن است که بسیاری از ساختمانهای این منطقه به دور از استانداردهای تعیین شده بنا شده اند. ضد زلزله نبودن این ساختمانها عامل مرگ بسیاری از قربانیان زمین لرزه اخیر مرکز ایتالیا عنوان شده است.

منبع: newscientist