توسعه ماهواره ارتباطی بنگلادش

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بنگلادش، دولت با این دید که با پرتاب اولین ماهواره خود به فضا فرصت‌های جدیدی را در بخش ارتباطات کسب کند، در حال کار بر روی این پروژه است. این ماهواره نقش مهمی در تضمین خدمات مخابراتی بی وقفه و مسائل اضطراری برای کشور بازی می‌کند. بنگلادش پیشنهاد اجاره نقطه مداری را مطرح کرده است. بنگلادش در سال مالی 2015-2014 خود بودجه‌ای را برای توسعه اولین ماهواره خود در نظر گرفته است. ماهواره ارسالی دارای 40 فرستنده خواهد بود که 26 فرستنده در باند ku و 14 فرستنده در باند c  قرار خواهد گرفت. كميته‌ي نظارتي مخابرات بنگلادش قراردادي را براي ارسال اين ماهواره با شركت بين‌المللي فضايي آمريكا امضا كرده است. طبق اين قرارداد، شركت آمريكايي مسئوليت هماهنگي امور مربوطه با آژانس‌هاي بين‌المللي،‌ آموزش‌هاي اوليه و ارسال «بانگاباندو» را بر عهده داشته است.

در حال حاضر حدود 1200 ماهواره از 50 کشور مختلف دنیا در فضا وجود دارد. امروزه در امر فضا رقابت‌ و سرمایه‌گذاری بسیار افزایش یافته است و بیش از 50 کشور دنیا ماهواره‌های مستقل خود را دارند. برهمین اساس در دنیای امروز در عرصه فضایی میلیاردها دلار درآمدزایی می‌شود که حدود 190 میلیارد دلار تنها به درآمد ماهواره‌ها مربوط می‌شود. در حال حاضر حدود 20 هزار کانال تلویزیون با استفاده از 250 ماهواره مخابراتی فعال هستند و اکثر کشور‌های دنیا تلاش می‌کنند در عرصه فضایی جایگاه خاصی به دست آورند.

بنگلادش براي امور مخابراتي و پخش شبكه‌هاي تلويزيوني به ماهواره‌هاي كشورهاي ديگر وابسته است. اين كشور هرساله 11 ميليون دلار صرف اجاره‌ي ماهواره مي‌كند،‌ اما با شروع به كار اين ماهواره طي 15 سال آينده، سود سه ميليارد دلاري نصيب بنگلادش مي‌شود و اين كشور قادر خواهد بود از خدمات مختلف ماهواره‌اي استفاده كند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنگلادش ماهواره خود را در سال 2017 به فضا پرتاب خواهد کرد. بنگلادش روند مناقصه برای پرتاب ماهواره خود را آغاز کرده است. به گفته این کشور برنده مناقصه باید قادر باشد 85 درصد از هزینه کلی این پروژه را فراهم کند. این مناقصه در تاریخ 2 ژوئن سال جاری برگزار خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا