برای تصدی مشاغل آینده آماده اید؟

بدون شک، فناوری در قلب تغییرات چشمگیر و توسعه اقتصادی طی قرن های اخیر قرار داشته است. در این روند، ماهیت بسیاری از مشاغل دستخوش تغییرات عمده ای شده اند و برخی مشاغل بطور کامل از بین رفته اند و مشاغل جدیدی نیز ایجاد شده اند.  هر تغییری دربرگیرنده مزایا و معایب متفاوتی است؛ بنابراین پیشرفت اقتصادی چندان آسان نبوده و با سختی هایی همراه است.

شرکت نوپای StartupAUS در جدیدترین گزارش خود، وضعیت بازار کار استرالیا تا 15 سال آینده را مورد ارزیابی قرار داده است. در این گزارش پیش بینی شده است که با پیشرفت فناوری مختلف، 5 میلیون شغل فعلی در استرالیا (حدود 40 درصد نیروی کار) تا سال 2030 از بین خواهند رفت.

در گزارش مفصل و دقیق CEDA در سال 2015 نیز، از بین رفتن 146,800 شغل در مدت پنج سال متنهی به ژوئن 2014 با ایجاد 944,500 شغل در همان بازه زمانی مقایسه شده بود.

به گفته برنارد سالت (Bernard Salt)، نسبت ایجاد شغل به از دست دادن شغل از سال 2000 میلادی 1:10 است؛ بنابراین بهتر است که تمرکز ما به سمت مهارت ها و شرایط مورد نیاز برای تصدی مشاغل آینده تغییر کند.

"مشاغل مستقل" برای ساختار اقتصاد از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند؛ این بدان معناست که (در آینده) نیروهای کار به جای تعهد کاری به یک یا چند شرکت در طول دوران فعالیت خود، بطور مستقل به عنوان مشاور، پیمانکار یا کارفرما مشغول فعالیت می شوند.

دو نکته کلیدی درخصوص مشاغل آینده

در گزارش اخیر StartupAUS، دو نکته مهم دیده می شود. اول، اینکه "مشاغل مستقل" برای ساختار اقتصاد از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند؛ این بدان معناست که (در آینده) نیروهای کار به جای تعهد کاری به یک یا چند شرکت در طول دوران فعالیت خود، بطور مستقل به عنوان مشاور، پیمانکار یا کارفرما مشغول فعالیت می شوند.

افراد بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی، توانایی ها و مهارت های فردی خود را از طریق اینترنت افزایش می دهند و از این طریق، شرایط خوداشتغالی برای افراد بیشتری فراهم می شود.

شاید ماشین ها حضور پررنگی در مشاغل آینده داشته باشند، اما قطعا عنوان مشاغل آینده، تفاوت چندانی با امروز نخواهند داشت. در آینده همچنان نجار، پرستار، تعمیرکار و معلم خواهیم داشت، اما ماهیت کاری که این افراد در آینده انجام می دهند و توانایی مورد نیاز برای تصدی این مشاغل، دستخوش تغییرات چشمگیری خواهند شد؛ همانطور که در 20 سال گذشته این مشاغل تغییرات زیادی پیدا کرده اند.

دوم، مراکز نوآوری هستند که برای پرورش و جذب شرکت های نوپا طراحی شده اند. این مراکز کلید مقابله با تهدیدات ناشی از فناوری های دیجیتال محسوب می شوند و پدیده "شرکت های نوپا" درحال تبدیل شدن به یکی از بخش های مهم اقتصاد جهانی است.

اقدامات فوری در مسیر حرکت به سمت مشاغل آینده

تغییر شکل سیستم آموزش و پرورش به سمت توسعه مهارت های مورد نیاز برای تصدی مشاغل آینده: سواد دیجیتالی، بخش مهمی از این مهارت ها را تشکیل می دهد و در کنار آن، مهارت های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) نیز بسیار حیاتی هستند. مهارت های دیگری مانند انعطاف پذیری و قدرت تحمل، درک اطلاعات و ارزیابی، چابکی و توانایی فردی نیز برای تصدی مشاغل آینده ضروری هستند.

به رسمیت شناختن نقش مهم دولت ها در آماده سازی برای این تغییرات: ایجاد آگاهی، توسعه مدل های جدید کارآفرینی، تسهیل در روند تشکیل شرکت های جدید، طراحی شبکه امنیت اجتماعی، برخی از نیازهای این بخش محسوب می شوند.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا