تاثیر جذب ویتامین زیاد توسط مادر بر روی ترجیحات غذایی فرزند

گروه تحقیقاتی دپارتمان علوم تغذیه دانشگاه تورنتو به همراه جمعی از دارو شناسان آزمایشاتی بر روی موش ها انجام دادند تا پی ببرند که جذب ویتامین های A، D،E  و K توسط مادرتا چه حد رشد مغزی و رفتار فرزند را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از یافته های آنها در مجله کاربردی فیزیولوژی، تغذیه و متابولیسم به چاپ رسید.

بیشتر تحقیقات روی ویتامین ها بر پیشگیری از کمبود وخطرات جذب بیش از حد آن ها متمرکز است.به هرحال دسته کمی  از این تحقیقات بر روی جذب بالای این ویتامین ها تاکید دارد که ممکن است بخاطر تقویت اجباری غذا برای پیش گیری از کمبود ویتامین ها، اضافه کردن احتیاطی مواد مغذی نظیر حبوبات،و افزایش استفاده از غذای سالم و مکمل های ویتامینی در عادات غذایی کنونی رایج شده باشد. در طول دوران بارداری بسیاری از زنان رژیم های غذایی بهتری دارند اما همچنین از مکمل های ویتامین هم استفاده می کنند که مجموعه این موارد ممکن است خارج از محدوده مجاز جذب ویتامین باشد.

ویتامین های محلول در چربی نقش متفاوتی در رشد و نمو جنینی دارند و هدف از این مطالعه مشخص کردن تاثیرات استفاده از رژیم های غذایی دارای  ویتامین های محلول در چربی بالا در طول دوران بارداری بر روی  مواردی مانند افزایش وزن بدن، جذب غذا و اولویت هایی برای راه حل های دل پذیر در فرزندان مذکر موش های Wistar بوده است. این نتایج تاثیرات کمی بر روی اضافه وزن و جذب غذا نشان داد اما دانشمندان با بررسی آنها به این نتیجه رسید که رشد مغزی و ترجیح غذایی کودک به این واسطه تحت تاثیر قرار گرفتند.

بر اساس اظهارات دکتر هاروی اندرسون، مدیر سرمایه گذاری و راهبر اصلی این تحقیق، این مطالعه نشان داد که رژیم های غذایی با ویتامین های زیاد در دوران بارداری ترجیحات غذایی در فرزند را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، اولویت قائل شدن بدن برای دریافت شیرینی ها به واسطه جذب ویتامین بیشتر از حد کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب  که اگر مادر نوزاد رژیم غذایی پر ویتامینی مصرف می کرد کم تر از محلول های قندی مادرشان می نوشیدند .بنابراین، به نظر می رسد مصرف این ویتامین ها که برای داشتن مغز سالم ضروری است،ممکن است بر ترجیحات غذایی فرزندان وبالقوه بر روی رفتار های مرتبط آن ها تاثیر بگذارد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا