تلاش برای نجات وال های قطبی از انقراض

چندی پیش تیمی پژوهشی با حمایت انستیتو ملی تحقیقات آب و هوای نیوزلند و اداره حفاظت از محیط زیست این کشور به مدت یک ماه با هدف شناسائی محل زندگی گونه ای از وال های قطبی که پیشتر گمان می شد منقرض شده اند ، به ماموریت اکتشافی قطب جنوب اعزام شد . اعضای این تیم پژوهشی موفق شدند در طی جستجوی خود با تعدادی از گونه های وال قطبی در خطر انقراض با نام southern right whales  رو به شده و این موضوع امیدهای آنان را برای تکثیر و جلوگیری از انقراض این موجودات افزایش داده است. آخرین خبر از مشاهده این گونه وال ها بیست سال پیش در منطقه اوکلند گزارش شده بود.

 دکتر   David Thompson از اعضای تیم پژوهشی قطب جنوب روز گذشته اعلام کرد : خوشبختانه ما موفق شدیم گروهی از وال های قطبی موسوم به southern right whales  را در نزدیکی جزایر کمپل Campbell Island  مشاهده کنیم. پیش از این ما نمی دانستیم که دقیقا این گونه وال را در کجا می توانیم جستجو کنیم و از آن مهمتر این که آیا هنوز این گونه نادر در دریاها وجود دارد و منقرض نشده است ؟ 

این تیم پژوهشی که متشکل از دانشمندانی از کشورهای نیوزلند، آمریکا  و اسکاتلند بودند موفق به مشاهده و ثبت 50 الی 60 وال قطبی شدند که پیش از این گمان می رفت این گونه جانوری منقرض شده است. مهمترین دلیل انقراض این گونه منحصر به فرد وال های قطبی ، شکار بی رویه و غیر اصولی آن ها گزارش شده است.

گفتنی است به تازگی و با وضع قوانین جدید حمایتی ، هر گونه شکار وال در سراسر جهان ممنوع شده است. پژوهشگران محیط زیست نیوزلند امیدوارند تا با رشد جمعیت این گونه وال قطبی برای بار دیگر شاهد حرکت و مهاجرت آن ها از مسیرهای دریائی مجاور این کشور باشند .

در حال حاضر اصلی ترین کشوری که به شکار گسترده وال ها می پردازد ، ژاپن است .پیش از این در خبرها اعلام شده بود ، ژاپن در اوایل سال جاری عملیات صید نهنگ خود را پس از اینکه دادگاه قضایی بین المللی برنامه صید نهنگ را غیر قانونی اعلام کرد، در اطراف قطب جنوب متوقف ساخت. با وجود مهلت قانونی بین المللی تصویب شده در سال 1968 که صید نهنگ را به هر شکلی ممنوع اعلام کرده بود، کشور ژاپن همچنان به شکار و کشتار نهنگ ها در قطب جنوب به مدت یک دهه ادامه داد. از آن زمان مجوزهای بین المللی قانونی برای برای صید نهنگ، تنها برای انجام پژوهش های علمی صادر می شود. اما ژاپن برای فرار از قانون، اعلام کرده بود که برنامه صید نهنگ در آن منطقه برای پژوهش های علمی است. این کشور کمتر از یک ماه پس از حکم دادگاه، برنامه علمی صید و شکار نهنگ را رد کرد و اعلام کرد که قصد شروع یک برنامه جدید صید نهنگ را دارد.

در نشست IWC (کمیسیون بین المللی صید نهنگ) انتظار می رفت تا ژاپن جزئیات برنامه صید نهنگ جدید خود را توضیح دهد چرا که هنوز دقیقا مشخص نیست که چه دلیلی باعث شده تا این کشور کشتار نهنگ ها را با یک برنامه جدید از سر بگیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا