مطالعه عمق 11 هزار متری اقیانوس آرام

هفته گذشته کشتی پژوهشی چین با نام ژانگ جیان با هدف بررسی اعماق دریا و پژوهش های اقیانوس شناسی از بندر شانگهای عازم مناطق جنوبی اقیانوس آرام شده است. در این کشتی پژوهشی یک زیر دریائی ویژه مطالعات اعماق دریا وجود دارد که با نام Rainbow Fish یا رنگین کمان ماهی شناخته شده و قابلیت نفوذ به عمق 11 هزار متری از سطح دریا را دارد.

این مطالعات گام بزرگی در شناسائی و مطالعه چاله های عمیق اقیانوسی محسوب می شود. کشتی پژوهشی مورد استفاده در این پروژه دارای 97 متر طول و 17 متر و 80 سانتیمتر عرض است. این کشتی قابلیت حمل 4 هزار و 800 تن وزن را داشته و می تواند مسیرهایی با مسافت 15 هزار مایل دریائی برابر با  27 هزار و 780 کیلومتر را طی کند.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، سفر پژوهشی فوق در حدود دو ماه به طول انجامیده و طی آن دانشمندان اقدام به آزمایش قابلیت های ناوبری این کشتی و تجهیزات پژوهشی آن می کنند. هدف نهایی این پژوهش، انجام مطالعات در چاله دریایی موسوم به نیو بریتانیا عنوان شده است که در حدود 8 هزار متر عمق داشته و در دریای سلیمان در منطقه پاپوا از گینه نو قرار دارد.

در همین رابطه فانگ جیا سونگ دانشمند ارشد این پروژه اعلام کرد: این مطالعات گام بزرگی در شناسائی و مطالعه چاله های عمیق اقیانوسی محسوب می شود. کشتی پژوهشی مورد استفاده در این پروژه دارای 97 متر طول و 17 متر و 80 سانتیمتر عرض است. این کشتی قابلیت حمل 4 هزار و 800 تن وزن را داشته و می تواند مسیرهایی با مسافت 15 هزار مایل دریائی برابر با  27 هزار و 780 کیلومتر را طی کند.

زیر دریائی مورد استفاده در این پروژه نیز در سال 2014 میلادی طراحی و ساخته شده و در حال حاضر به عنوان پیشرفته  ترین زیر دریائی پژوهشی چین در آب های عمیق محسوب می شود. این زیر دریائی نسبت به نمونه قدیمی تر خود که جیائو لونگ نام داشت و می توانست تا عمق 7 هزار و 62 متری نفوذ کند، از قابلیت های بیشتری برخوردار بوده و قادر به رسیدن به عمق 11 هزار متری است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا