برگزیت دامن جامعه علمی بریتانیا را خیلی زود گرفت

این روزها بسیاری از محققانی که با جامعه علمی بریتانیا همکاری نزدیکی داشته اند این پرسش را از خود مطرح می کنند که آیا این کشور همچون گذشته توانایی بالایی در برنده شدن پروژه های شاخص تحقیقاتی خواهد داشت؟ آنها با طرح پرسشهایی از این دست، تردید و نگرانی خود را نسبت به آینده تحقیقات علمی در بریتانیا اعلام می کنند.

طی روزهای اخیر که به ظاهر تب سیاسی ناشی از همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فروکش کرده است، نگرانی های زیادی درخصوص تبعیض قایل شدن برای محققان بریتانیایی در مجامع و پروژه های علمی اروپا مطرح شده است.

در یکی از موارد این گزارش، پیشنهاد کنارگذاشته شدن بریتانیا از یک کنسرسیوم به دلیل آنکه تضمینی برای پرداخت سهم بودجه این کشور وجود ندارد مطرح شده است

همزمان دانشگاههای شاخص این کشور تحت فشارهایی قرار دارند که همکاری خود با شرکای اروپایی شان را متوقف کنند.

روزنامه گاردین به گزارش محرمانه ای از گروه Russell Group بریتانیا دست یافته که نشان می دهد از مراکز دانشگاهی و آکادمیک این کشور خواسته شده که پروژه های علمی مورد حمایت اتحادیه اروپا را ترک کرده و یا از نقش راهبردی خود در بسیاری از این نوع مطالعات کناره گیری کنند. علت اصلی این فشارها مسایل مالی عنوان شده است.

در یکی از موارد شاخص این گزارش، یکی از مقام عالی رتبه یکی از پروژه های اتحادیه اروپا پیشنهاد کنارگذاشته شدن بریتانیا از یک کنسرسیوم را به دلیل آنکه تضمینی برای پرداخت سهم بودجه بریتانیا وجود ندارد مطرح کرده است. نکته قابل تأمل، فشاری است که به جامعه علمی و تحقیقاتی بریتانیا جهت خروج از پروژه های علمی اتحادیه اروپا وارد می شود.

بخشی از این گزارش فاش می کند که اگر سازمانهای علمی بریتانیا همچنان در یکی از پروژه های خاص باقی بمانند، آغاز پروژه که قرار بوده از ژانویه 2017 باشد تا زمانی که بریتانیا توافقی تازه با اروپا نداشته باشد به تعویق خواهد افتاد.

در حال حاضر محققان بریتانیایی در قالب پروژه ای موسوم به Horizon 2020 سالانه یک میلیارد پوند از اتحادیه اروپا کمک مالی دریافت می کنند که حالا دسترسی به چنین بودجه کلانی برای محققان این کشور باید مورد بازبینی قرار گیرد.

مترجم: مهدی پیرگزی

منبع: theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا