طراحی ماشین مولکولی برای تولید خودکار مولکول‌های کوچک و پیچیده

به گزارش ایسنا، تولید مولکول‌های کوچک پیچیده در آزمایشگاه، کاری تخصصی و ظریف بوده و بسیار زمانبر است؛ حتی شیمی‌دان‌های باتجربه نیز برای تعیین چگونگی تولید هر مولکول، به سال‌ها زمان لازم دارند.

به تازگی، تیمی از محققان دانشگاه ایلینویز ماشینی طراحی کرده‌اند که قادر به مونتاژکردن تعداد زیادی از مولکول‌ها با فشاردادن یک دکمه است.

تیم علمی مدعی است، شیوه جدید تولید مولکول‌های کوچک و پیچیده، پتانسیل افزایش سرعت تولید مولکول‌ها را دارد و این امر به نوبه خود امکان ارائه فناوری‌های کارآتر برای تولید داروها را فراهم می‌کند. این دستاورد همچنین در رشته‌های علمی که به مولکول‌های پیچیده متکی‌اند، کارآمد است.

پروفسور «مارتین برک» از موسسه پزشکی هاورد هیوز و رهبر ارشد تیم علمی، و همکارانش ساختار مولکول‌های پیچیده را به عناصر سازنده کوچک‌تر تبدیل کردند که مونتاژ آن‌ها آسان‌تر است. چون این عناصر همگی دارای اتصال‌دهنده‌های شیمیایی هستند، این سازه‌های ساده را می‌توان با استفاده از یک واکنش شیمیایی منفرد، دوباره به سادگی به یکدیگر متصل کرد.

دانشمندان برای مونتاژ مولکول‌های پیچیده از سیستمی استفاده کردند که در هر بار، هر بلوک سازنده را به بلوک دیگر متصل می‌کند و پیش از این که بلوک سازنده دیگر را در این توالی به بلوک دیگر بیافزاید، عناصر شیمیایی اضافی را حذف می‌کند.

ابزار ابداعی می‌تواند 14 گروه جداگانه از مولکول‌های کوچک پیچیده را در فرآیندی خودکار تولید کند.

این دستاورد علمی دارای تاثیرات مهمی بر شیمی و تحقیقات علوم زیستی خواهد بود؛ نتایج این تحقیق در مجله Science منتشر شد.