صنعت دامپروری ایران با چالش‌های جدی روبرو است

 سال 1370 مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه فردوسی مشهد و سال 1375 مدرک دکترای تغذیه نشخوارکنندگان  را از دانشگاه نیو کاسل انگلستان دریافت کرده است.

پژوهشگر برتر دانشگاه فردوسی مشهد(سال 1384)، استاد برتر بخش کشاورزی گروه علوم دامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری( 1390)، قائم مقام معاونت دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد (79 -82)، سرپرست دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد( سال 79)، مدیر پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد(83-85) از جمله سوابق اجرایی و علمی دکتر محسن دانش مسگران محسوب می شود.با این استاد علوم دامی وکشاورزی گفتگو کردیم.

چه عاملی باعث شد تا رشته کشاورزی و علوم دامی را انتخاب کنید؟

 پیش از قبولی در کنکور و اخذ لیسانس ،با مدرک دیپلم در جهاد سازندگی در بخش دامپزشکی و دامپروری مشغول به کار بودم؛ پیش از اینکه به استخدام دانشگاه فردوسی مشهد در بیاییم از سال 1358 تا 1370هم زمان با درس خواندن در این مجموعه به صورت نیمه وقت کار می کردم.

هیچ وقت از اینکه چنین رشته ای را انتخاب کردید پیشمان نشده اید؟

چرا پیشمان بشوم؟ من علاقه مفرطی به ویژه به ساز و کار تولید شیر در نشخوارکنندگان داشتم زیرا این فرآیند فوق العاده زیبا و شگفت انگیز است. این عامل باعث شد تا من به سمت این رشته بروم و در کنکور سراسری رشته کشاورزی را انتخاب کنم.

پس اگر زمان به عقب برگردد دوباره این رشته را انتخاب می کنید؟

هرچند آرزوی تمام کسانی که در رشته تجربی تحصیل می کنند قبولی در رشته پزشکی است اما این رشته هم از جذابیت و زیبایی های خاصی برخوردار است. زیبایی ها و جذابیت خاص این رشته باعث ایجاد علاقه در فردی که این رشته تحصیلی را انتخاب می کند، می شود.

 محصول های ما باید به لحاظ اقتصادی بتوانند در سطح جهانی قابل رقابت کنند و در سطح داخلی نیز عرضه کننده مواد مطلوب برای مصرف کنندگان باشند یعنی باید در بخش جهانی هزینه‌ها را کاهش و در بخش داخلی کیفیت محصول‌های خام مانند شیر، گوشت، تخم مرغ و… را افزایش بدهیم. 

در حال حاضر این رشته تحصیلی در ایران چه چالش‌ها و مشکل‌هایی پیش رو دارد؟

امروزه صنعت دامپروری ایران با چالش‌های جدی روبرو است. محصول های ما باید به لحاظ اقتصادی بتوانند در سطح جهانی رقابت کنند و در سطح داخلی نیز عرضه کننده مواد مطلوب برای مصرف کنندگان باشند یعنی باید در بخش جهانی هزینه‌ها را کاهش و در بخش داخلی کیفیت محصول‌های خام مانند شیر، گوشت، تخم مرغ و… را افزایش بدهیم. تحقق این امر مستلزم صرف هزینه و سرمایه گذاری زیاد در این بخش است. این بخش اگر با حمایت‌‌های جدی دولتی روبرو نشود نمی تواند در عرصه جهانی رقابت بکند و در سطح داخلی نیز عرضه کننده محصول خوب به لحاظ کیفی باشد.

آینده این رشته را در ایران چگونه می بینید؟

گوشت و شیر یکی از مایحتاج ضروری تامین غذای بشر محسوب می شود. همچنین امروزه شیر و فرآورده های لبنی در کشورهای در حال توسعه شاخصی برای بهبود تغذیه و امنیت غذایی محسوب می‌شود به همین دلیل روز به روز میزان درخواست این محصول افزایش پیدا کرده است تا سرانه مطلوب مصرف شیر در این کشورها بالا برود. در حال حاضر نمی‌توانیم به کسی بگوییم که شیر و گوشت مصرف نکند. ضرورت این مساله باعث شده تا این رشته تحصیلی اهمیت پیدا کند از اینرو آینده خوبی در انتظار این رشته تحصیلی است.

آیا ما هم اکنون توانسته ایم جایگاه مطلوبی در این رشته تحصیلی نسبت به کشورهای پیشرو کسب کنیم؟

ما طی چند دهه اخیر توانسته ایم پیشرفت های خیلی خوبی پیدا کنیم. امروزه میزان انتشار مقاله های علمی ما در مجله های معتبر دنیا و تعداد ارجاع به این مقاله روز به روز در حال افزایش است. بیشتر این مقاله ها جنبه کاربردی دارند زیرا این رشته تنها علم پایه نیست بلکه مخلوطی از علم پایه و کاربرد است. مثلا اگر در ارتباط با تولید شیر مقاله ای چاپ شود بعدها می تواند مورد استفاده تولید کننده قرار بگیرد. همچنین هم اکنون تولید شیر در ایران یک کار علمی شده است و شما نمی توانید گله ای هرچند کوچک از گاوهای شیری پیدا کنید که از تخصص دامپزشکی، پرورش و تغذیه متخصصان بهره نگرفته باشند. تمام این گله ها مشاوران و کارشناسان خود را دارند.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا