اهدای عضو، اهدای زندگی

فکر می‌کنید چرا با وجود 2500 تا 4000 بیمار مرگ مغزی در سال با قابلیت اهدای ارگان، روزانه این تعداد بیمار نیازمند پیوند، جان خود را از دست می‌دهند؟ بیشتر مردم به علت ناآشنایی با شرایط فرد مرگ مغزی و اطمینان نداشتن به برگشت‌ناپذیری او به زندگی، در مواقعی که با چنین شرایطی مواجه می‌شوند احساسی می‌اندیشند و به همین دلیل قادر نخواهند بود با اتخاذ تصمیمی مناسب عده‌ای بیمار نیازمند به اهدای عضو را از خطر مرگ نجات دهند. سال گذشته که در زمینه اهدای عضو شرایط خوبی داشتیم تعداد افرادی که بعد از مرگ مغزی اعضای بدن خود را اهدا کردند به 808 نفر رسید. این تعداد یک‌چهارم مجموع افرادی است که می‌توانستند اعضای بدن خود را اهدا کنند. به‌عبارت‌دیگر سه‌چهارم افرادی که می‌توانستند اعضای بدن خود را به بیماران نیازمند پیوند اهدا کنند، اعضای قابل‌استفاده بدن خود را زیر خاک بردند و برای کشوری که فرهنگ آن مبتنی بر ایثار است این موضوع قابل‌قبول نخواهد بود؛ بنابراین از یک‌سو اعضای بدن افراد مرگ مغزی در خاک دفن می‌شود و از سوی دیگر بیماران نیازمند پیوند به دلیل نرسیدن بافت پیوندی فوت می‌کنند.

این مشکلی است که با همکاری مردم می‌توان آن را برطرف کرد. برای رسیدن به این هدف همه سازمان‌ها باید همکاری داشته باشند و به سهم خود در فرهنگ‌سازی در این زمینه نقشی ایفا کنند. رادیو، تلویزیون، وزارت فرهنگ و ارشاد، رسانه‌های نوشتاری و حتی همه هنرمندانی که می‌توانند در فرهنگ‌سازی اثرگذار باشند باید برای رسیدن به این هدف دست‌به‌دست هم دهند. مردم ما در ایثار بی‌نظیر هستند و درنتیجه ازخودگذشتگی مردم، آمار رضایت در اهدای اعضا در بعضی نقاط کشور به بیش از 90 درصد رسیده است.

بدون تردید اگر فرهنگ‌سازی صحیح و اصولی در این زمینه انجام شود و خانواده‌ها از قبل با این موضوع آشنایی داشته باشند و بدانند مرگ مغزی برگشت‌ناپذیر است، زمانی که با چنین شرایطی مواجه می‌شوند راحت‌تر تصمیم می‌گیرند. امیدواریم این فرهنگ در کشور ما ایجاد شود تا اگر فردی دچار مرگ مغزی شد، ارگان‌های سالمی که می‌تواند زندگی هشت نفر را نجات دهد با خود به زیر خاک نبرد. این فلسفه اهدای عضو در کشور ماست. در تقویم مناسبت‌های جهانی، روز 22 ژوئن (دوم تیرماه امسال) به نام روز جهانی اهدای عضو نامگذاری شده است.

اگرچه اغلب کشورها روزی را به‌عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری کرده‌اند و همزمان با این روز با هدف آشنایی بیشتر مردم با موضوعات مطرح‌شده درباره مرگ مغزی، اهدای عضو و پیوند اعضا برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند.

 

دکتر کتایون نجفی زاده / رییس‌اداره‌ پیوند‌و‌بیماری‌های‌خاص‌وزارت‌بهداشت درمان‌و‌آموزش‌پزشکی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا