کشف کره 2 هزار ساله ای که هنوز قابل خوردن است

معمولا پنیرهای قدیمی به علت جاافتادگی مزه خود از قیمتی بالا برخوردار هستند ولی هیچکس این امر را درباره کره ها صادق نمی داند. حتی اگر کره های قدیمی نیز مانند پنیرها با ارزش به حساب می آمدند نیز بازهم نمی توان زمان 2 هزار سال را برای نگه داشتن یک کره، زمانی معقول دانست.

روش ویژه نگهداری کره در بریتانیای باستان که با نام Bog butter نامیده می شود، در حقیقت شامل استفاده از بدنه ای از جنس کلوخ خشک به شکل یک کوزه در بسته برای نگهداری از کره است که در کشورهایی مانند انگلستان و ایرلند مرسوم بوده است.

در روز جمعه ای بود که دانشمندان فعال در موزه کاوان کانتی (Cavan County) در کشور ایرلند اعلام کرده اند که توانسته اند یک ظرف کلوخه ای 10 کیلوگرمی با قدمتی 2 هزار ساله را بیابند که در آن کره حیوانی با روش سنتی اهالی بریتانیا نگهداری می شده است.

روش ویژه نگهداری کره در بریتانیای باستان که با نام Bog butter نامیده می شود، در حقیقت شامل استفاده از بدنه ای از جنس کلوخ خشک به شکل یک کوزه در بسته برای نگهداری از کره است که در کشورهایی مانند انگلستان و ایرلند مرسوم بوده است. مسئولان این موزه درباره نحوه عملکرد این ظرف های ویژه می گویند که به علت کم بودن حرارت و اکسیژن در این محیط بسیار اسیدی، لبنیات در آن برای مدتی طولانی دوام می آورده اند. همچنین گفته می شود که این نحوه قرار دادن کره در این ظرف ها به عنوان یک فرایند لوکس برای ارائه خیرات به مردگان به کار گرفته می شده است.

 با تمامی این تفاسیر باید گفت که کشف این نمونه، منحصر به فردترین یافته ممکن در این زمینه بوده است؛ زیرا مسئولان این موزه می گویند که کره یافت شده در این ظرف از نظر تئوری هنوز توسط دستگاه گوارشی انسان قابل هضم است. البته بدون شک خوردن چنین ماده ای به کسی توصیه نمی شود ولی جنبه علمی این ظرف باستانی و بقای ماده ای مانند کره (که با سرعتی بالا خراب می شود) در آن موجب شگفتی باستان شناسان شده است.

منبع: cnet

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا