آغاز ماه رمضان در عربستان دوشنبه و در ایران سه شنبه است

سيدمحسن قاضی ميرسعيد،عضو كميته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت و گو با سیناپرس گفت: لحظه مقارنه(زمانی كه مركز سه جرم ماه، خورشيد و زمين در يك راستا قرار می گيرد) ماه و خورشید در روز یکشنبه 16 خرداد برابر با 29 شعبان، ساعت 7 و 29 دقیقه بامداد حادث می شود. در غروب همان روز از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه کشورمان از بیرجند و مشهد تا ماکو، ایلام و آبادان هلال ماه تنها حدود 11.30 تا 13 ساعت از عمرش می گذرد.

وی افزود: تاکنون در هیچ کجای دنیا دیده و شنیده نشده است که هلال ماهی با سن12تا13 ساعت و با چشم غیر مسلح دیده شود اما احتمال دیدن ماه با چشم مسلح وجود دارد منتها باید تمام شرایط آن فراهم باشد. متاسفانه شرایط دیدن هلال ماه رضان با چشم مسلح فراهم نیست زیراعرض دایره البروجی ماه در حداکثر منفی قرار خواهد گرفت؛ زمانی که عرض دایره البروجی ماه در قسمت منفی قرار می گیرد رویت هلال ماه برای نیمکره شمالی سخت و برای نیمکره جنوبی ساده تر می شود؛ روز 29 شعبان عرض دایره البروجی ماه منفی 5 درجه یا همان 5 درجه جنوبی است و این موقعیت مداری ماه رویت هلال را برای نیمکره شمالی بسیار سخت می کند.

ركورد دار رويت هلال ماه در جهان اظهار کرد: طبق محاسبه های دقیقی که انجام شد در ایران مثلا در تهران زمان غروب خورشید ارتفاع هلال ماه در افق بیشتر از یک درجه و نیم نخواهد بود بنابراین محال است در آن نور شدید خورشید، هلال ماه دیده شود. از سوی دیگر فاز ماه( بخش درخشان ماه) 60 صدم درصد است یعنی حتی به 1 درصد هم نمی رسد( به نیم درصد نزدیک است). پس قطعا هلال ماه در هیچ نقطه ای از ایران و به خصوص در تهران با شرایط بسیار نامناسبی که دارد در غروب روز29 یکشنبه قابل رویت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: معمولا در کشور عربستان بیشتر بر اساس محاسبه های قراردادی(نه رویت هلال ماه) شروع ماه اعلام می‌شود. طبق نظر فقهای این کشور اگر از مقارنه گذشته باشد و خورشید در مکه معظمه غروب کند و ماه به مدت 5 دقیقه بالای افق باشد حتی اگر قابل رویت هم نباشد فردای آن روز اول ماه خواهد بود.

ميرسعيد یاد آور شد: طبق محاسبه ها و مشاهده های من در روز یکشنبه هلال ماه در مکه معظمه 3 درجه و 46 دقیقه قوسی و با یک مکث 26 دقیقه ای ارتفاع دارد بنابراین با فاز شصت و یک صدم درصد احتمال رویت هلال ماه در عربستان حتی با ابزار نیز غیر ممکن است اما آنها طبق قراردادی که دارند قطعا روز دوشنبه را اول ماه رمضان اعلام می کنند. فردای آن روز یعنی در غروب روز دوشنبه هلال ماه با ارتفاعی نسبتا بلند و بخش درخشان نسبتا زیاد و داشتن حالت مطوق ممکن است این شبه را اذهان عمومی و وغیر متخصص ایجاد کند که هلال ماه دوشبه است که با توضیحاتی که داده شد در شب قبل رویت هلال ماه غیر ممکن بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که قطعا کشورهای جهان اسلام نیز از این مساله تبعیت می کنند نیز گفت: بیشتر کشورهای اهل سنت (به جز مراکش)  از کشورعربستان تبعیت می کنند. کشور مراکش مساله رویت هلال ماه را ملاک قرار می‌دهد. برخی از فقهای کشور ما نیز معتقدند اگر در یک نقطه از دنیا هلال ماه رویت شد و هنوز برای ایران صبح نشده باشد، فردای آن روز اول ماه است.

در تمام قاره اروپا، آسیا و اقیانوسیه تحت هیچ شرایطی هلال ماه در غرب روز یکشنبه حتی با قوی ترین ابزار هم قابل رویت نخواهد بود بنابراین تنها کشورهای مرکز و جنوب ایالت متحده امریکا، کشورهای امریکای مرکزی و آمریکایی جنوبی و کشورهای غربی و جنوبی قاره آفریقا در غروب روز یکشنبه می توانند به استقبال ماه مبارک رمضان بروند.

وی بیان کرد: طبق محاسبه های انجام شده در غروب روز یکشنبه هلال ماه برای مرکز ایالت متحده با ابزار و برای جنوب ایالت متحده امریکا با چشم غیر مسلح قابل رویت است. همچنین هلال ماه در آمریکای مرکزی و تمام آمریکای جنوبی با چشم غیر مسلح قابل رویت است. هلال ماه در غرب و جنوب قاره آفریقا نیز فقط با ابزار قابل رویت است. طبیعتا در شرق و شمال قاره آفریقا هلال ماه حتی با ابزار هم قابل رویت نیست.

وی گفت: همچنین در تمام قاره اروپا، آسیا و اقیانوسیه تحت هیچ شرایطی هلال ماه در غرب روز یکشنبه حتی با قوی ترین ابزار هم قابل رویت نخواهد بود بنابراین تنها کشورهای مرکز و جنوب ایالت متحده امریکا، کشورهای امریکای مرکزی و آمریکایی جنوبی و کشورهای غربی و جنوبی قاره آفریقا در غروب روز یکشنبه می توانند به استقبال ماه مبارک رمضان بروند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا