تزریق مالی به هزار شرکت دانش بنیان

بهزاد سلطانی امروز در دومین نشست شبکه سازی نوآوری که در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۶ برگزار شد، با اشاره به یکی از بندهای سند ۶ ساله کشور گفت: ایران، «کشور توسعه یافته و جایگاه اول اقتصادی و فناوری در سطح منطقه» یکی از بندهای سند ۲۰ ساله کشور به شمار می رود که امیدواریم بتوانیم تا ۱۰ سال آینده، این بند تحقق یابد.

وی افزود: ما در دوران پسابرجام هستیم و امیدواریم که به زمان پساتحریم برسیم، اما همچنان بحران اقتصادی در کشور حاکم است.

سلطانی با اشاره به دیگر بند سند ۲۰ ساله کشور گفت: تعامل سازنده و موثر ایران در روابط بین الملل از دیگر بندهای این سند است که ما تاکنون نتوانسته ایم به خوبی آن را محقق کنیم.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، اکنون مذاکرات به خوبی پیش رفته و تا ۱۰ سال آینده، می توانیم این بند که در رابطه با تعامل سازنده ایران در روابط بین الملل است را به خوبی محقق کنیم.

وی با اشاره به دسته بندی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان گفت: در این قانون، شرکت ها به صورت نوپا تولیدی و قدیمی با تولیدات صنعتی، تقسیم بندی شده اند؛ تولیدات شرکت های تولیدی معمولا های تک و تولیدات شرکت های صنعتی لوتک است بنابراین باید به شرکت های صنعتی، فناوری تزریق شود تا بتوانند محصولات پیشرفته را به تولید برسانند.

به گفته سلطانی، ۹۰ درصد اقتصاد ما در صنایع لوتک بوده که JDP کشور باید بر اساس صنایع موجود و چگونگی استفاده کردن از دستاوردهای این صنایع تعریف شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تولید ناخالص داخلی و سهم شرکت های دانش بنیان در آن گفت: تولید ناخالص داخلی کشور برابر با یک هزار و ۲۸۰ میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به درآمد شرکت های دانش بنیان گفت: در سال ۱۳۹۳، ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۹۴، حدود ۲ میلیارد دلار درآمد شرکت های دانش بنیان بوده است. البته این مقدار هنوز هم اندک است.

سلطانی افزود: درآمد تخمینی شرکت های دانش بنیان حدود ۴ میلیارد دلار و ارزش افزوده تخمینی شرکت های دانش بنیان حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین سهم شرکت های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۰.۲ درصد برآورد شده است.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان، شرکت هایی با فناوری متوسط روبه بالا هستند، خاطرنشان کرد: در بهترین حالت میانگین ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان ۵۰ درصد درآمد آنها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه باید در سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در کشور انسجامی صورت گیرد، گفت: البته ساختار سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری کشور به اصلاح نیاز دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت تاییدیه دانش بنیانی اخذ کرده اند، گفت: برای تامین مالی هزار و ۵۰۰ شرکت را مورد بررسی قرار داده ایم و  توانسته ایم هزار شرکت دانش بنیان را تزریق مالی کنیم.

به گفته سلطانی، ایران بعد از روسیه و آمریکا در رده سوم در حوزه مهندسی قرار گرفته است.وی با اشاره به پیشرفت کشور کره جنوبی در حوزه فناوری گفت: اکنون این کشور در حال آماده سازی سومین نقش راه خود است.رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: ما در کشور ۵۰ محصول در حوزه دفاعی و ۱۶ فناوری در صنعت هسته ای را توسعه داده‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا