خام‌خواری، گیاه‌خواری نیست

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که حذف گوشت قرمز، گوشت مرغ و جایگزین کردن گوشت ماهی برای افراد گیاهخواری که غلات و حبوبات کافی مصرف میکنند، ازنظر تأمین پروتئین موردنیاز بدن مشکل چندانی به وجود نمیآورد؛ اما این گروه از افراد باید مواد غذایی گروه‌های مختلف را در حجم متعادلی در برنامه غذایی روزانه جای دهند تا دچار کمبودهای تغذیهای نشوند. به عقیده محققان رژیم خام‌خواری که حبوبات و نان در آن جایی ندارد، اصلا رژیم سالم و مناسبی نیست و بهتر است آن را کنار بگذارند.

دكتر مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه، با بیان این‌که حدود 5 تا 6 نوع رژیم گیاه‌خواری مطرح است، «خام‌گیاه‌خواری» را نامطلوب‌ترین نوع گیاه‌خواری دانست و گفت: در این نوع رژیم گیاه‌خواری به‌هیچ‌وجه از غذاهای پخته استفاده نمیشود. افرادی كه از این نوع رژیم غذایی استفاده می‌کنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده می‌کنند اما فرآورده‌هایی مانند شیر، تخم‌مرغ و حتی عسل كه از حیوانات تهیه می‌شود، استفاده نمی‌کنند.

آهن، روی و ویتامین B12 موردنیاز بدن از طریق رژیم گیاه‌خواری تأمین نمی‌شود.

این متخصص تغذیه درباره عوارض ناشی از گیاه‌خواری افزود: آهن، روی و ویتامین B12 موردنیاز بدن از طریق رژیم گیاه‌خواری تأمین نمی‌شود. این در حالی است كه كمبود روی به‌ویژه در كودكان ممكن است تعویق رشد و كمبود ویتامین B12 و آهن نیز کم‌خونی را به دنبال داشته باشد. از میان انواع رژیم‌های گیاه‌خواری افرادی كه علاوه بر رژیم گیاه‌خواری از شیر و تخم‌مرغ نیز استفاده می‌کنند، در صورت مشورت با متخصص تغذیه می‌توانند مکمل‌ها، ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن خود را تأمین کنند و به‌این‌ترتیب با رژیم گیاه‌خواری مشكلی برای این گروه از افراد ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: انسان موجودی همه‌چیزخوار ‌است و فیزیولوژیک و ساختار بدن او به شکلی خلق‌شده كه به هر دو گروه مواد غذایی حیوانی و گیاهی نیاز دارد. از طرفی لازم است حداقل 4 تا 5 روز در هفته از گوشت، مرغ یا ماهی و یا فرآورده‌های آن‌ها استفاده شود.

کیمیاگر تأکید کرد: حمله قلبی و سكته مغزی یكی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می‌روند، اما تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد افرادی كه گیاه‌خوار هستند كلسترول كمتری دارند. بسته شدن رگ‌های قلب علت اصلی مشكلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری‌ها با خوردن غذاهایی كه فاقد مواد حیوانی است كاهش پیدا می‌کند.

 گیاه‌خواران به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

ـ گیاه‌خوار محض (Vegans): گیاه‌خوارانی كه گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات نمی‌خورند.

ـ لاكتووگان (vegetarians Lacto): گیاه‌خوارانی كه لبنیات هم می‌خورند.

ـ اووگان (Ovovegetarians): گیاه‌خوارانی كه تخم‌مرغ هم می‌خورند.

ـ لاكتواووگان (Lacto-ovovegetarians): گیاه‌خوارانی كه تخم‌مرغ و لبنیات هم می‌خورند.

ـ نیمه گیاه‌خوار (Semi-vegetarians): گیاه‌خوارانی كه ماهی و مرغ هم مصرف می‌کنند، ولی گوشت قرمز را مصرف نمی‌کنند.

 دکتر محمدجواد فاخر، جراح عمومی و متخصص غدد و سرطان پستان درباره ادعای انجمن‌هایی مانند انجمن تغذیه طبیعی مبنی بر درمان بیماری‌هایی مانند سرطان از طریق رژیم غذایی گیاه‌خواری و خام‌خواری، تأکید کرد: متأسفانه این روزها حرف‌هایی که منشأ و اثر علمی ندارند، از طریق شبکه‌های مجازی گسترش پیداکرده است، اما این مهم بر دوش رسانه‌هاست تا هرگونه شبه‌علمی را از بین ببرند. شایعات مطرح‌شده در این زمینه ریشه علمی ندارد و هیچ فردی نمیتواند از طریق تغذیه، بیماری مانند سرطان را که تنها راه درمان آن جراحی است، درمان کند.

وی افزود: افراد سالم با تغذیه درست می‌توانند از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کنند، اما این مسئله را با اطمینان میگویم که هیچ منطق قابل قبولی وجود ندارد که گیاهان بتوانند بیمار مبتلا به سرطان را درمان کنند و تأکید میکنم که هیچ جراح باتجربه و حاذقی این مسئله را تأیید نمیکند.

 

گزارش: فرگل غفاری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا