جشن تولد 80 سالگی استاد مهدی بهزاد برگزار شد

در سمینار ترکیبیات، پژوهشگران حوزه ترکیبیات و نظریه گراف حضور داشتند. هدف از برگزاری این سمینار، علاوه برآگاهی از آخرین دستاورهای پژوهشی سخنرانان مدعو، تبادل نظر با دیگر محققان درباره زمینه های پژوهشی مشترک بود.

مناسبت این سمینار، حدس پنجاه ساله استاد مهدی بهزاد درباره رنگ آمیزی کلی گراف و ارائه گزارشی از آخرین پیشرفت ها در این باره بود تا این سمینار بتواند راهگشای فعالیت های پژوهشی سایر محققان در آینده باشد.

پروفسور مهدی بهزاد در این سمینار به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: انتظار نداشته باشید در این سمینار مقاله ای علمی ارائه کنم که تعریف و قضیه و اثبات داشته باشد. برآنم چشم انداز شصت ساله سر و کارم با ریاضیات را تشریح کرده و اتفاقاتی را به تصویر بکشم که برگزاری این سمینار پیامد آنهاست.

وی ادامه داد: از دوستان خواهش کردم که از برگزاری این برنامه صرفنظر کنند اما جواب دادند که این تصمیمی است که گرفته شده و راهی برگشتی نیست. البته این گردهمایی بهانه ای بسیار زیباست برای اینکه به فکر باشیم تا از آن برنامه ریزی مثبت داشته باشیم.

بهزاد تصریح کرد: نطفه مساله ترکیبیات در سال 1345 یا فعالیت من و با همکاری دوستانی دیگر، در ایران بسته شد. باید کاری کنیم که نظریه گراف و ترکیبیات با قابلیتی که دارد و کارهای ارزشمندی در ایران انجام شده بتوانیم جهانی کنیم.

وی با بیان این مطلب که این رشته هم جذابیت داشته و هم کاربردی است، عنوان کرد: قضیه شکل گرفتن تز دکترای من به صورت کاملا طبیعی در من شکل گرفت و هیچ تلاش خاصی در این زمینه انجام نداده ام که سزاوار این همه لطف و توجه شما عزیزان باشد.

دکتر بهزاد: باید بررسی کنیم و نقشه راه تدوین کنیم که بتوانیم در آینده ای نه چندان دور مباحثی در این زمینه مطرح کنیم تا بتوانیم در این رشته در دنیا اول باشیم.

بهزاد با بیان اینکه علم ریاضی سرشار است از نتایج شگفت انگیز، خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم و نقشه راه تدوین کنیم که بتوانیم در آینده ای نه چندان دور مباحثی در این زمینه مطرح کنیم تا بتوانیم در این رشته در دنیا اول باشیم.

بر اساس این گزارش دکترمهدی بهزاد واضع گراف‌های کلی و انگاره عدد رنگی کلی است که قدمتی نزدیک به نیم قرن دارد و به عنوان یکی از مسائل باز و کلاسیک ریاضیات مطرح است. وی نخستین‎‎ دبیر کل و عضو فرهنگستان علوم‎‎ ایران‎‎، نخستین رئیس شاخه‎‎ علوم پایه و عضو شورای‎‎ پژوهش های عـلمی کـشـور و نخستین‎‎‎ رئیس انجمن ریاضی ایران است. پروفسور بهزاد که مسابقات ریاضی‎‎ دانـشجـویـی کشور را بنیان نهاده‎‎ به پدر علم گراف یکی از شاخه های علوم ریاضی ملقب است.

کتاب Graphs and Digraphs تالیف دکتر بهزاد و دو استاد آمریکایی در سال 1357 چاپ و منتشر شد. وی از اول فروردین سال 1361 به افتخار بازنشستگی نائل شد و‌ در 75 سالگی همچنان چابک به تولید ریاضیات و اشاعه آن مشغول است.

در ادامه این مراسم تولد هشتاد سالگی این استاد گرانقدر و 50 سالگی حدس بهزاد با حضور اساتید، همکاران و دانشجویان مهدی بهزاد و محققان این رشته جشن گرفته شد.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا