مردمی شدن اقتصاد از مولفه های کلیدی اقتصاد مقاومتی است

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم اجرای مدل هایی هم راستا با اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار کرد: مدل هایی که در حال حاضر در کشور به کار گرفته می شود، با اقتصاد مقاومتی نمی خواند. هم اکنون تمام تلاش ما این است که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، سهم صندوق توسعه ملی را کم کنیم. بر همین اساس دولت آمده و سهم صندوق توسعه ملی را از 30 درصد به 20 درصد کاهش داده است. در صورتی که به نظر می رسد در همین شرایط سخت و دشوار، نه تنها نباید سهم صندوق توسعه ملی را کم کنیم بلکه می بایست آن را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت باید مدل های اجرای پروژه هایش را کاملا تغییر دهد. به فرض اگر در گذشته خودش آبرسانی انجام می داد، بیمارستان می ساخت، جاده احداث می کرد و… الان منابع این پروژه ها را از طریق صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی وام بدهد. در این صورت بخش خصوصی این پروژه ها را اجرا می کند و از راه واگذاری خدمات این طرح ها به دولت ظرف مدت زمان مشخص، از محل درآمد حاصل از واگذاری خدمات، کل سرمایه گذاری و سود حاصله را دریافت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مزیت اجرای پروژه ها به این شکل، بالا بودن کیفیت است چراکه سرمایه گذار می خواهد ظرف مدت 10 یا 15 سال آن را اداره کند، بنابراین به بهترین شکل اجرا و از مصالح و مواد مرغوب استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، زمان اجرای پروژه کوتاهتر خواهد بود. ضمن اینکه در این شرایط کمبود منابع، امکان اجرای پروژه های بیشتری با این منابع محدود وجود دارد چون بخش خصوصی، قسمتی از سرمایه گذاری را، خود انجام می دهد.

قادری ادامه داد: اگر مدل های اجرای پروژه ها را اصلاح نکنیم، حتی با وجود افزایش درآمدهای کشور حاصل از برجام، باز هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

یکی از مجموعه های موثر در اقتصاد مقاومتی، شرکت های دانش بنیان هستند. این شرکت ها کانال انتقال پیشرفت های علمی از خارج به داخل کشور هستند. بنابراین می بایست به اشکال مختلف به این شرکت ها بها داده شود و این فرصت برای آنها به وجود آید که بتوانند نقش آفرینی کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی، مردمی شدن اقتصاد است. چون بخش خصوصی است که می آید از تکنولوژی های روز استفاده می کند و بخش خصوصی است که وابستگی به درآمد نفتی را کم می کند. بنابراین به نظر می رسد که این مولفه، از مولفه های کلیدی تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش شرکت های دانش بنیان را در تحقق اقتصاد مقاومتی چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: من فکر می کنم که یکی از مجموعه های موثر در اقتصاد مقاومتی، شرکت های دانش بنیان هستند. این شرکت ها کانال انتقال پیشرفت های علمی از خارج به داخل کشور هستند. بنابراین می بایست به اشکال مختلف به این شرکت ها بها داده شود و این فرصت برای آنها به وجود آید که بتوانند نقش آفرینی کنند.

قادری در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد حمایت هایی که تاکنون از این شرکت ها به عمل آمده کافی نیست. باید شرکت های دانش بنیان را هم از نظر سرمایه در گردش، هم از نظر حذف قوانین و مقررات زاید و بازدارنده و هم واگذاری طرح ها و پروژه ها مورد حمایت بیشتر قرار داد تا این شرکت ها پا بگیرند. منابعی که تاکنون به صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته بسیار محدود است و به نظر می رسد می بایست از منابع صندوق توسعه ملی و دیگر منابع به این امر اختصاص داده شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا