پزشکی بدون استفاده از رادیوایزتوپ ها بی معنا است

 به گزارش ایرنا، دکتر محمد قنادی روز سه شنبه در همایش جایگاه فناوری هسته ای در توسعه علمی و اقتصادی حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی کشور در دانشگاه تربیت مدرس به کاربردهای فناوری هسته ای در بخش های پزشکی، کشاورزی، بیولوژی، حفاظت، محیط زیست، سلامت، امنیت غذایی، زلزله، صنعت، معدن، آنالیز و تولید برق اشاره کرد و افزود: هیچ فناوری به اندازه فناوری هسته ای در زندگی انسان اثرگذار نبوده است.

وی یادآور شد: حداقل 20 مورد سرطان توسط رادیوایزوتوپ ها شناسایی شده است که در حال حاضر میلیون ها انسان در جهان از شناسایی به هنگام و زود سرطان با استفاده از رادیوایزوتوپ ها بهره مند هستند.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای با یادآوری این که در ایران نیز حداقل یک میلیون نفر از این طریق برای شناسایی بیماری های گوناگون بهره می برند، ادامه داد: یکی از افتخارات بزرگ سازمان انرژی اتمی تولید رادیوداروها در 8 سال گذشته است.

قنادی، کشاورزی بدون استفاده از رادیو ایزوتوپ ها را نیز بی معنا دانست و گفت: کشاورزی هسته ای در دنیا در اوج خود قرار دارد اما کشور ما در این زمینه به دلایل گوناگون عقب افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: 25 درصد تولید کشاورزی در کشور از بین می رود این در حالی است که کشاورزی هسته ای برای بالابردن کیفیت، کمیت، و نگهداری مواد غذایی به مدت طولانی دردنیا رواج دارد و با پرتودهی می توان نگهداری محصولات کشاورزی را افزایش داد.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای به کاربرد فناوری هسته ای در زمینه بیولوژی اشاره کرد و اظهارداشت: شناسایی و اندازه گیری هورمون های مختلف در بدن نیز به وسیله رادیوایزوتوپ ها امکان پذیر است.

قنادی در ادامه سخنان خود به مشکلات آلودگی هوا و آب اشاره و تصریح کرد: این فناوری در حوزه محیط زیست نیز بسیار کارآ است. ما به تازگی روشی پیشنهاد کرده ایم که امکان پیدا کردن منشا ریزگردها با استفاده از فناوری هسته ای وجود دارد.

وی با بیان این که از نظر بهداشتی و اقتصادی نیز این فناوری جایگاه بالایی دارد، گفت: شناسایی آب های زیرزمینی، منشا و مبدا آنها، ترک های سدهای آب که قابل شناسایی نیست با ایزوتوپ ها امکان پذیر است.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، فناوری هسته ای را در حوزه هایی همچون زلزله و صنعت و معدن مهم خواند و افزود: در شناسایی معادن، میادین نفت و گاز و فلزات مختلف همچنین آنالیز مواد این فناوری می تواند موثر باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا