ضعف فرهنگی، بزرگ ترین تهدید بهداشت حرفه ای

دکتر رضا عزتیان در گفت و گو با سیناپرس افزود: افزایش اطلاعات عمومی مردم نسبت به بهداشت حرفه ای باعث می شود نیروی انسانی به شیوه موثرتری در محیط کار خود به انجام وظایفش عمل کند و همین مساله کشور را در جهت ارتقای اقتصادی کمک خواهد کرد.

عزتیان تاکید کرد: بهداشت حرفه ای، یکی از پیشرفته ترین مسائلی است که وزارت بهداشت به آن می پردازد. با فراهم کردن بهداشت حرفه ای در همه مشاغل کشور، می توان افزایش امید به زندگی را در بین خانواده ها شاهد بود.

وی ادامه داد: دلیل این مساله آن است که با رعایت بهداشت حرفه ای، کیفیت امکاناتی که در اختیار نیروی کار قرار می گیرد، افزایش یافته و در نتیجه نیروی انسانی، با آرامش بیشتری به انجام وظیفه شغلی خود می پردازد.

رئیس ادامه بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت یادآور شد: این درست است که بهداشت آب و هوا و غذا برای ارتقای امید به زندگی موثر است اما اگر بخواهیم این رضایت از زندگی به حداکثر خود برسد، باید در جهت تمام جنبه های بهداشتی، به ویژه بهداشت حرفه ای قدم برداشت.

عزتیان معتقد است: فقدان بهداشت حرفه ای در جامعه، از کارافتادگی هایی را در مشاغل به دنبال خواهد آورد که این از کارافتادگی ها بیشتر در شاخص های اقتصادی تاثیر می گذارد. بنابراین جامعه و به ویژه مردم مجبور می شوند که جریمه های مضاعفی را متقبل شوند که این جریمه ها نه تنها کیفیت زندگی انسان را کاهش می دهد بلکه به حضور موثر اجتماعی مردم نیز آسیب وارد می کند.

این متخصص حوزه بهداشت حرفه ای خاطرنشان کرد: اگر به آمار بیماری های شغلی در کشور نگاه کنیم، متوجه می شویم که اولین معضلی که بهداشت حرفه ای را تهدید می کند بیماری های عضلانی است. افت شنوایی و بیماری های تنفسی نیز نگرانی های بعدی هستند که بهداشت حرفه ای را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه عمدتا شرکت های بزرگ هستند که خدمات بهداشت حرفه ای را مدیریت و رعایت می کنند، اظهار داشت: کارگاه های کوچک، نقطه ضعف بزرگی در حوزه بهداشت حرفه ای محسوب می شوند. دلیل این مساله آن است که بیشترین قشر مردم در این کارگاه های کوچک مثل جوشکاری، نجاری، نقاشی و … مشغول کار هستند. این در حالی است که هیچ بهداشت حرفه ای در مورد آنها رعایت نمی شود و عوامل غیربهداشتی مثل مواد شیمیایی و آلودگی های صوتی، بسیار به چشم می خورد.

عزتیان یادآور شد: این درست است که نظارت بر انجام بهداشت حرفه ای بر عهده وازت بهداشت، درمان و آموزش کشور است، اما باید توجه داشت که مسئولیت اصلی برعهده خود مردم و به ویژه کارفرماها قرار دارد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا