از بین بردن سرطان با گیاه خواری منشا علمی ندارد

جراح عمومی و متخصص سرطان پستان درخصوص اینکه، آیا این آمار که از هر سه زن یک زن به بیماری پستان مبتلاست واقعیت دارد یاخیر، گفت: به نظر این آمار کمی اغراق آمیز است، زیرا تا چند سال پیش آماری حدود 5درصد از بیماری سرطان بوده و امروز این آمار بیش از 10درصد نشده است.

دکترمحمد جواد فاخر تاکید کرد: مردم آگاه‌تر شده‌اند و مراجعه برای کنترل و درمان بیشتر شده است.بنابراین آگاهی بخشی که از سوی رسانه ها به مردم داده می شود، باعث افزایش مراجعات برای پیشگیری و کنترل بسیاری بیماری‌ها شده است .

وی تصریح کرد: ازسوی دیگر در شهرستان ها به دلیل ازدواج فامیلی بیشتر بیماری ها جنبه ژنتیکی دارد. سرطان پستان نیز به دوگونه در افراد بروز می‌کند، یکی جنبه ژنتیکی و ارثی و بخشی دیگر اتفاقی است.

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع سرطان افزود: خجالت و شرم برای حضور نزد پزشک و مسایل اقتصادی از جمله عواملی است که زنان مبتلا به سرطان پستان از مراجعه به پزشک خودداری کرده که همین تاخیر سبب انتقال سلول های سرطانی به دیگر ارگان ها شده در مواقع زیادی درمان را ناممکن می سازد. این ترس و نگرانی بی مورد احتمال ایجاد عوارض و خطر پیشرفت انواع بیماری‌ها را بالا می‌برد. درنتیجه دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان پستان مربوط به مراجعه دیرهنگام آنان به پزشک است.

 فاخر تاکید کرد: همچنین متاسفانه خانم‌ها به دلیل ترس یا خجالتی که دارند برای کنترل و درمان بیماری های پستانی به متخصص زنان مراجعه می‌کنند و با عدم توجه و ناآگاهی پزشک در خصوص این بیماری روبه رو می‌شوند،در نتیجه  بیمارمبتلا به سرطان پستان، زمانی متوجه ابتلای خود می شود که بیماری عود کرده و از مرحله کنترل به برداشتن کامل سینه و در برخی موارد متاسفانه مرگ روبه رو می‌شود.

این جراح عمومی و متخصص سرطان پستان خاطرنشان کرد: به تمامی خانم ها تاکید می کنیم در خصوص بیماریهای پستانی به جراحان عمومی مراجعه کنند واز پزشکان و متخصصان زنان نیز درخواست داریم تا بیماران را در صورت مراجعه برای اینگونه بیماری ها به متخصصان مربوطه ارجاع دهند.

وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در دنیا سن کنترل بیماری‌های پستان 40 سالگی و در ایران کمتر از 35سالگی است؛ زیرا به دلیل ازدواج های فامیلی در ایران احتمال ابتلا از نوع ژنتیکی به اینگونه بیماریها به خصوص سرطان پستان بیشتر است.این نکته که سرطان پستان به دلیل ابتلای ژنتیکی پیشرونده تر و با سرعت بالایی می تواند در بدن منتشر شود را نیز نباید فراموش کرد.

دکتر محمدجواد فاخر در خصوص پیشرفت روش های درمانی در دنیا و ایران خاطرنشان کرد: روشهای جراحی امروزه تا حدودی تغییر کرده است و برای موارد ابتدایی روشهایی به کار گرفته می شود که نیازی به برداشتن سینه نیست. همچنین در شیمی درمانی نیز از عوارض داروها کاسته شده است.این  نکته که سرطان پستان بیماری لاعلاج نیست و می توان آن را درمان کرد از نکات بسیار مهم و با اهمیتی است که باید همگان به آن اگاهی داشته باشند.

این متخصص سرطان پستان و غدد در پاسخ به اینکه چرا بین تشخیص پزشکان در روشهای درمانی اختلاف نظر وجود دارد،گفت:  در حقیقت در نوع درمان هیچ اختلاف نظری وجود ندارد ،زیرا روشهای درمانی در تمام دنیا شبیه بهم است، اما این بستگی به نظر و تجربه جراح دارد که در انتخاب مراحل چگونه عمل کند و در نتیجه درمان تاثیری ندارد.

شایعات مطلقا ریشه علمی ندارد و هیچ فردی نمی‌تواند با تغذیه بیماری مثل سرطان که تنهادرمان آن جراحی است را درمان کند.

این استاد دانشگاه درادامه گفت: این موضوع را که درمان اول و آخر بیماری سرطان پستان، جراحی است را نمی توان منکر شد و این مسئله که تعدادی از پزشکان معتقدند که در مرحله اول برای شناسایی کانون دوم و سوم بیماری سرطان پستان قبل از جراحی می‌توان شیمی درمانی کرد و بعداز آن جراحی را انجام داد در نتیجه درمان تاثیری ندارد.  اما این مهم که متاسفانه درایران به دلیل مراجعه دیر هنگام، بیمار تا24ساعت بعداز معاینه باید درمان شود نیز وجود دارد و بهتر است روش درمانی مناسبی انتخاب شود،از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دکتر محمد جواد فاخر جراح عمومی و متخصص غدد و سرطان پستان درپاسخ به اینکه آیا انجمن هایی مثل انجمن تغذیه طبیعی که ادعای درمان بیماریهایی چون سرطان درغالب گیاه خواری و خام خواری را دارند، صحت دارد یا خیر ، تاکید کرد: متاسفانه این روزها حرفهایی که منشا و اثر علمی ندارند دست به دست توسط شبکه های مجازی گسترش پیدا کرده است اما این مهم بردوش رسانه هاست تا هرگونه شبه علمی را از بین ببرند.در این خصوص نیز این شایعات مطلقا ریشه علمی ندارد و هیچ فردی نمی‌تواند باتغذیه بیماری مثل سرطان که تنهادرمان آن جراحی است را بهبود بخشد.

وی افزود: افراد سالم با تغذیه درست می توانند از بروز انواع بیماری ها پیشگیری کنند اما این مسئله را با اطمینان می‌گویم که هیچ منطقی قابل قبول وجود ندارد که گیاهان بتوانند بیمار مبتلا به سرطان را درمان کند و تاکید میکنم که هیچ جراح با سابقه و حاذقی این مسئله را تایید نمی‌کند.

فاخر باشاره به بروز سرطان پستان درمردان نیز گفت: مردان نیز به بیماری سرطان پستان مبتلا می شوند که آمار کمی را پوشش می دهند  و جز بیماری های نادر برای این گروه است.اما عمده بیماری که در مردان به شدت افزایش یافته است بیماری ژنیکوماستی است . ژنیکوماستی یا بزرگ‌شدن پستان مردان که با نام بزرگ‌شدن خوش‌خیم پستان مردان نیز شناخته می‌شود که  به رشد غیر طبیعی غدد پستانی بزرگ در مردان و در نتیجه بزرگ‌شدن پستان آن‌ها گفته می‌شود. یکی از علل این بیماری مصرف داروهایی مثل داروهای بدنسازی وداروهای هورمونی ،داروهای عصبی و همچنین افرادی که ناراحتی معده دارند و سالیان طولانی به جای مداوااز داروهایی مثل  سایمتدین و رانیتدین استفاده می کنند دیده میشود.

 

گزارش : فرگل غفاری

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. نترسیدباباخیلیا خبرندارن پول پاروکنین باسرطان مردم خوشتون نمیادمردم اگاه بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا