دیدار مجازی از ساختمان اپرای سیدنی

بنای خانه اپرا از نظر معماری یکی از شاخص ترین سازه های سده بیستم در این کشور و همچنین سطح جهانی محسوب می شود. این بنا توسط یورن اوتزون معمار دانمارکی در سال1957 طراحی و ساخته شد . جالب است بدانیم که در سال 1950 فرماندار ایالت نیوولز جنوبی مســابقه ‌ای بین ‌المللی برگزار کرد تا از این طریق ساختمانی به عنوان سمبل فرهنگی استرالیا جهت برگزاری مراسم فرهنگی این کشور ، طراحی شود. در این مسابقه طرح های بسیاری ارائه گردید و در پایان طرح یورن اوتزون انتخاب شد. لازم به ذکر است که اوتزون در طراحی این ساختمان بادبان های کشتی ها، امواج اقیانوس و صدف های دریایی را به گونه ای مورد نمایش قرار داد. این معمار به جهت طراحی خانه اپرای سیدنی در سال 2003 برنده جایزه معماری پریتزکر شد .  

پروژه ساخت بنا از سال 1959 تا 1973 به طول انجامید و پس از چهارده سال کار آن به پایان رسید. قابل توجه است که در تاریخ بیستم اکتبر سال 1973 پس از اتمام ساختان ، ملکه الیزابت دوم از آن پرده برداری نمود و  بنای مذکور در تاریخ 28 ژوئن سال 2007 در لیست بناهای تاریخی یونسکو ، سازمان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد. در حال حاضر این ساختمان نه تنها نماد شهر سیدنی و کشور استرالیا بوده بلکه به نوعی نماد قاره اقیانوسیه نیز است.

سقف بنا از چندین بخش نیم حلزونی تشکیل یافته و پوسته حلزونی شکل آن با یک میلیون و 56 هزار تکه سنگ ‌گرانیت سوئدی ساخته شده است. دو نیمکره حلزونی بزرگتر سالن کنسرت و تئاتر را تشکیل می دهند. دیوارهای این سازه شیشه ای بوده که باعث انعکاس هرچه بیشتر نور به داخل سالن های آن می شود. خانه اپرا از 5 سالن تئاتر، 5 سالن تمرین نمایش، 2 سالن اصلی، 4 رستوران، تعداد زیادی فروشگاه و غیره تشکیل شده که هر ساله میزبان برنامه های مختلف هنری  همچون تئاتر، نمایش، گروه های ارکستر برجسته و غیره است.

در داخل بنا دو تالار اصلی در کنار هم و در موازات یکدیگر دیده شده که با مسیری با شیب نامحسوس از سمت شمال به جنوب به سوی آمفی تئاتر  کشیده می شوند. آمفی تئاتر اصلی دارای چندین صحنه نمایش است.

ورودی بنای خانه اپرا مسیری مارپیچ است که توسط یک تکنیک معماری برای نشان دادن فرم سه بعدی ساختمان ایجاد شده است.  در این مسیر  بازدید کننده طی مسیر ، پیرامون بنا یا ورودی آن را چندین بار دیده و یا از دیدش پنهان می گردد. از ان جهت که ساختمان خانه اپرا در کنار دریا قرار گرفته ، باعث می شود منظره بی نظیر و آرام دریا بر نمای ساختمان تاثیر گذاشته و رفلکس تصویر آن در آب نیز به نمایش بگذارد.

خانه ارکستر سمفونیک سیدنی ، سالن کنسرت خانه اپرای سیدنی ، یکی از سالن های بزرگ این ساختمان بوده که از گنجایش 2679 صندلی برخوردار است. تماشا خانه اپرا نیز یک سالن نمایش با 1507 صندلی است که مورد استفاده اپرا و باله قرار می گیرد. قابل توجه است که یکی از سالن های این بنا به نام طراح آن، اتاق اوتزون نام گذاری شده که با 210 صندلی مورد استفاده برنامه های مختلف قرار می گیرد.

بخشی از خانه اپرای سیدنی برای اجرای برنامه هایی شاد همانند بازی دلقک ها و نظیر آن برای بچه ها در نظر گرفته شده است . این برنامه با حضور و مدیریت دلقک مشهور " جمی ادکینز " اجرا شده که با استقبال خوبی  از سوی بازدید کنندگان می شود.

 

از آن جهت که همه امکان سفر و بازدید از مکان های دیدنی و ساختمان های مشهور را ندارند ، وب سایت این بناها به مردم این فرصت را می دهد تا  گشت و گذاری مجازی داشته باشند و از دیدنی های آن بهره مند شوند. با ما همراه شوید تا به خانه اپرای سیدنی قدم بگذاریم . در ابتدا آدرس www.sydneyoperahouse.com را در مرورگر اینترنت کامپیوتر خود وارد کنید تا پس از چند ثانیه صفحه سفید رنگی با عکس‌هایی از نمایش های بزرگ این خانه در برابر شما ظاهر شود. این وب سایت درصفحه اصلی خود دارای دو بخش اصلی بوده که یکی از آنها منوی اصلی و دیگری منوی تصویری متحرک است.  

منوی اصلی:

در این منو اطلاعات اصلی سایت و لینک های مربوط به آنها را دارا بوده و با نگاه داشتن نشانگر ماوس بر روی هر یک از گزینه ها ، یک کادر در زیر این گزینه باز خواهد شد که شامل لینک های مربوطه خواهد بود  ، این گزینه ها به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

رخداد ها: در زیر منوی رخداد ها می توانید به رخداد های در پیش رو بر اساس سبک ، امکانات رزرو بلیط و لیست رخداد های ویژه قرار دارند که با کلیک کردن بر روی هر یک از گزینه ها به صفحه این گزینه انتقال پیدا خواهید کرد.

تور: در این زیر منو می توانید به چهار گزینه تور، تجربه ، تجارت و پکیج ها دسترسی پیدا کرده که شامل تمامی اطلاعات داخلی مانند فهرست تورهای دارای راهنما به زبان هایی مانند آلمانی و انگلیسی ، ژاپنی ، چینی و … ، بوده و محل های مختلف جهت خوردن و نوشیدن در طی تور، مرکز عکاسی رسمی و … است.

برنامه ریزی گردش: در این قسمت فهرست کافه ها ، رستوران ها ، پیشنهاداتی برای سپری کردن زمان در این بنای عظیم و … ذکر شده است.

آموزش: در این قسمت لیستی از چندین برنامه آموزشی تحت نظارت خانه اپرای سیدنی قرار دارد که برای رده های سنی کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شده و هر یک جذابیت خاصی را دارا هستند .

ساختمان: مسلما یکی از مهمترین نکات خانه اپرای سیدنی ، ساختمان بی نظیر آن است ، در این بخش می توان به تاریخچه این عمارت و همچنین به قسمت های مختلف و معرفی آنها دسترسی پیدا کرد، دیگر گزینه این بخش معرفی تور های مرتبط با عمارت است که به طور مجزا از بخش هنری ارائه می شوند.

دیگر قسمت های مهم این سایت شامل موارد ارتباط با ما ، به منظور برقراری ارتباط مستقیم با سایت ، پشتیبانی از خانه اپرای سیدنی برای افراد دوستدار هنر و درباره ما برای دسترسی به اطلاعات تاریخچه و مسئولین این نهاد هنری است.

منوی تصویری متحرک:

این منو یک صفحه گرافیکی است که از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • رخداد های در جریان : در این بخش به لیستی از نمایش های در جریان در این مکان دتسرسی خواهید داشت. این لیست در سمت چپ کادر قرار خواهد داشته و در زیر آن نیز دو فلش به سمت های پایین و بالا قرار داشته که به شما امکان حرکت کردن به گزینه های قبلی وبعدی لیست را خواهد داد. با کلیک کردن بر روی نام هر نمایش در این کادر می توانید به اطلاعات اولیه و مختصر آن دست پیدا کنید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید بلیط این نمایش می توانید از گوشه پایینی سمت راست تصویر بر روی گزینه Info& Buy ticket کلیک کرده تا به صفحه مورد نظر و تخصصی آن منتقل شوید.
  • وقایع در پیش رو : در این بخش کل صفحه به این اطلاعات اختصاص داشته و پوستر کوچکی از نمایش یا کنسرت در آستانه برگزاری در مرکز تصویر به نمایش در خواهد آمد که هر یک از این عکس ها شامل یک کادر آبی رنگ در پایین خود هستند که عبارت Info& Buy ticket در آن نوشته شده است و می توان با کلیک بر روی آن وارد صفحه اختصاصی اثر شده و برای خرید یا رزرو بلیط اقدام کنید. در بالای این عکس ها طبقه بندی موضوعی آثار بر اساس نوع اثر و ژانرهایی مانند ، خانوادگی ، اپرا ، تئاتر ، موسیقی و … ، قرار دارد که با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها تنها لیست آثار مربوط به آن ژانر را مشاهده خواهید کرد.
  • ارتباط : می توان با وارد نمودن آدرس پست الکترونیکی ، نام و سایر اطلاعات اولیه، به صورت رایگان در خبر نامه این سایت عضو شد و به این ترتیب آخرین اخبار مربوط به خانه اپرای سیدنی (اکران های جدید ، برنامه اکران های پیش رو، تخفیف های ویژه و رخداد های خاص) به آدرس پست الکترونیکی شما ارسال می شود.

در زیر این سه قسمت نوار باریکی وجود دارد که اخبار مهم در کادری به نمایش در می آید و با کلیک کردن بر روی گزینه More در سمت راست آن، می توان به صفحه اختصاصی اخبار دسترسی پیدا کرد.

قابل ذکر است که در بخش بالای صفحه سمت چپ این سایت یک کادر برای جستجوی موضوعات مورد نظر در نظر گرفته شده تا به طور دلخواه و مستقیم به سراغ موضوع دلخواه بروید.  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا