وجود مواد سمی قارچی در غلات صبحانه

جو اغلب برای افزایش سلامتی قلب توصیه می‌شود، اما دانشمندان هشدار می‌دهند که غلات و فراورده‌های آن نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری از نظر آلودگی‌های قارچی هستند. به طوری که بر طبق مقاله منتشر شده در مجله کشاورزی و شیمی مواد‌‌ غذایی، غلات صبحانه متشکل از جو دو سر حاوی سمی به نامOcrotoxin A    هستند. این سم از جمله عوامل بروز سرطان کلیه در حیوانات است و می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی انسان داشته باشد«.

دو‌جین ریو و هیون‌جونگ لی متذکر می‌شوند: « Ocrotoxin A یکی از متداول‌ترین محصولات سمی آزاد شده توسط قارچ‌ها در دنیا است.» آنها درمطالعات پیشین خود این سم را در نمونه‌هایی از گوشت خوک، میوه‌های خشک، مشروبات الکلی، قهوه و سایر محصولات یافته‌اند. البته دانشمندان تا به امروز چگونگی اثرگذاری این سم بر سلامتی انسان را به طور دقیق کشف نکرده‌اند اما آژانس‌ بین‌المللی تحقیقات سرطان که بخشی از سازمان بهداشت جهانی است، آن را در ‌ردیف عوامل سرطان‌زا برای انسان قرار داده است. پژوهشگران مشاهده کردند که درحیواناتی که این سم بر روی آنها آزمایش شده‌ است تومور‌های کلیه به تدریج بزرگتر و بدخیم شدند. در حال حاضر کشورهای اتحادیه اروپا، با سخت‌گیری بیشتری به بررسی این نوع سم و جلوگیری از وجود آن در مواد غذایی می‌پردازد اما کشور آمریکا هنوز کنترل کافی در این مورد ندارد.

به تازگی ریو و لی تلاش کردند تا سطح استاندارد  این سم را درغلات صبحانه که بخش اصلی رژیم غذایی مردم برخی کشورها است تخمین بزنند. آنها نزدیک به 500 نمونه از غلات صبحانه متشکل از ذرت، برنج، گندم و جو دوسر آمریکایی را که طی دو سال گذشته خریداری شده بودند را مورد آزمایش قرار دادند. آنها دریافتند که در بیشتر نمونه‌ها، مقدارOcrotoxin A پایین‌تر از حد آستانه اروپا است، اما در نمونه‌های غلات صبحانه  متشکل از جو این غلظت نسبت به استاندارد اروپا 8 درصد بیشتر بود. به این ترتیب پژوهشگران به این نتیجه‌ رسیدند که تولید، پرورش و ذخیره جو نیازمند نظارت دقیق‌تری است تا سلامتی انسان‌ها به خطر نیفتد.