کنترل گروهی ربات‌ها با شیوه برنامه‌ریزی جدید

محققان این روش جدید را روی آزمایشاتی اعمال کردند که از 600 نمونه از 900 مجموعه ربات که یکی از بزرگترین گروه‌های ربات جهان است، استفاده می‌کنند.

ازدحام رباتیک به بررسی چگونگی تعامل گروه‌های بزرگ ربات‌ها با یکدیگر به شیوه‌های ساده برای حل مشارکتی مسائل نسبتا پیچیده می‌پردازد.

محققان در این تحقیق از نظریه کنترل نظارتی برای نخستین بار روی گروهی از ربات‌ها به منظور کاهش نیاز به ورودی انسان و در نتیجه بروز خطا استفاده کردند.

محققان در این رویکرد از یک ابزار گرافیکی برای تعریف وظایفی که ربات‌ها باید انجام می‌دادند، استفاده کردند و سپس یک دستگاه بطور خودکار به برنامه‌ریزی و ترجمه آن برای ربات‌ها می‌پردازد.

این برنامه از نوعی زبان‌شناسی استفاده کرده که برای مقایسه می‌توان به استفاده از حروف الفبا در زبان انگلیسی اشاره کرد. این امر به ربات‌ها اجازه داد تا از الفبای خود برای ساخت واژه‌ها استفاده کنند و حروف این واژه‌ها با چیزی که ربات‌ها درک کرده و عملی که برای اجرا انتخاب کرده بودند، مرتبط بود.

نظریه کنترل نظارتی به ربات‌ها کمک کرد تا تنها فعالیت‌هایی را انتخاب کنند که در نهایت به واژگان معتبر منجر می‌شدند؛ از این رو، رفتار ربات‌ها بطور قطع با مشخصات منطبق بود.

تحقیقات پیشین از روش‌های آزمون و خطا برای برنامه‌ریزی خودکار گروه‌های ربات‌ها استفاده کرده که می‌تواند منجر به رفتار غیرقابل پیش‌بینی و نامطلوب شود. علاوه بر آن، حفظ کد رمز حاصله بسیار زمانبر بود که استفاده از آن را در جهان واقعی دشوار می‌کرد.

به گزارش ایسنا،اما تحقیق جدید نشان داد که این رویکرد نوین می‌تواند در شرایطی که تیم باید با یک مشکل دست و پنجه نرم کند، مورد استفاده قرار بگیرد و هر ربات بتواند در یک بخش خاص سهیم باشد. این رویکرد در آینده می‌تواند بطور گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از تولید گرفته تا محیطهای کشاورزی سودمند باشد.

این تحقیق در مجله Swarm Intelligence منتشر شده است.